Page 136 - polski 8 cz2
P. 136

7.8      Sztuka przemawiania  (krasomówstwo, przemówienie)




        Podejmij temat                          z  Pomyśl o osobie, której opowieści słuchasz z przyjemnością. Dlaczego tak
                                                 jest? Nazwij decydujące o tym czynniki, odnoszące się do samej wypowiedzi
                                                 i do sposobu jej wygłaszania. Wymieńcie się swoimi ustaleniami w klasie.
                                                 Spróbujcie stworzyć „portret dobrego mówcy”.
                                                z  Przeczytaj tekst Joanny Młynarczyk, odnoszący się do poglądów
                                                 starożytnych mędrców na temat sztuki rozmowy, dyskusji, przemawiania.
                                                 Wskaż w nim fragmenty zawierające – nadal aktualne – wskazówki dla
                                                 mówców.




                                            Joanna Młynarczyk
                                            Mówić jak Demostenes
                                            (fragment)

                                            Największy mówca wszech czasów
                                            Przetrwała do naszych czasów zabawna i pouczająca opowieść o wybiegu, ja-
                                            kiego użył wielki starożytny mówca i polityk ateński Demostenes, by przykuć
                                            uwagę swoich słuchaczy.
                                               Demostenes bronił jakiegoś biedaka oskarżonego o poważne przewinienie.
                                            W pewnej chwili dostrzegł, że jego słowa nie trafiają ani do sędziów, ani do roz-
                                            gadanej publiczności. Przerwał więc swój wywód i zmienił temat. „Panowie
                                            – zawołał – powiem wam, co się nowego niedawno zdarzyło!” Wszyscy umilkli
                                            i nadstawili uszu. „Otóż jeden młodzieniec z Aten najął sobie osła, aby na nim
                                            przewieźć swe rzeczy do Megary. Przy ośle szedł właściciel. W drodze zrobiło
                                            się gorąco i osioł musiał odpocząć oraz trzeba go było nakarmić. Młodzieniec,
                                            nie znajdując miejsca osłoniętego od skwaru, siadł na ziemi w cieniu osła. Chłop
                                            zaczął jednak protestować, mówiąc, że wynajął osła do dźwigania rzeczy, a nie
                                            jego cień. Kłócili się długo, aż w końcu jeden pozwał drugiego do sądu”.
                                               Tu Demostenes zamilkł, widząc, że go senat pilnie słucha. „I co? I co?”
                                            – odezwały się liczne głosy. „Pytacie, co było dalej – odrzekł Demostenes –
                                            chętniej więc o oślim cieniu słuchacie niż o sprawie nieboraka, któremu o gar-
                                                    1
        1   o gardło idzie – tu: przestępstwo zagro-  dło idzie ?!” Zawstydzili się wszyscy i dalej już słuchali obrony Demostenesa
        żone surową karą, nawet karą śmierci  z uwagą.
        2   orator – mówca                     Demostenes uchodzi po dziś dzień za największego mówcę wszech cza-
                                                                                                      2
        3   Filip II Macedoński (382–336 p.n.e.) –   sów.  Wzorowali  się  na  nim  wszyscy  późniejsi  wielcy  oratorzy .  Studiowali
                                                                                                3
        król Macedonii, ojciec twórcy imperium   jego słynne mowy przeciwko Filipowi Macedońskiemu , tak zwane filipiki,
        macedońskiego, Aleksandra Wielkiego  używali tych samych chwytów retorycznych , jakich używał wielki Grek. Zna-
                                                                                    4
        4   chwyt retoryczny – zabieg stosowany   nym wzorcem, według którego wielu sławnych polityków budowało swoje bły-
        przez mówców, mający na celu skupie-  skotliwe wypowiedzi, jest odpowiedź Demostenesa na pytanie, co decyduje
        nie uwagi słuchacza i przekonanie go do   o wrażeniu, jakie mowa wywiera na słuchaczu: „Po pierwsze – sposób wy-
        słuszności użytej argumentacji
                                            głoszenia, po drugie – sposób wygłoszenia, po trzecie – sposób wygłoszenia”.

                                      134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141