Page 139 - polski 8 cz2
P. 139
7.9 Słowo działające na zmysły (dyskusja, synonim,
kwalifikator słownikowy)
Podejmij temat z Dyskusja polega na wymianie różnych opinii na dany temat. Czy znasz
kogoś, z kim nie lubisz lub jest ci bardzo trudno dyskutować? Na czym
polegają te trudności?
z Przeczytaj artykuł o błędach, jakie popełniają dyskutanci. Zastanów się,
z czego mogą one wynikać.
Jakie grzechy dyskutanci popełniają najczęściej?
1) Nieuzasadnione uogólnienia:
Uprawianie sportu przynosi więcej szkody niż pożytku. Spójrzcie na sportowców,
którzy ciągle ulegają kontuzjom.
2) Przekręcanie twierdzeń, brak zrozumienia:
– Trzeba rozumieć młodych, którzy podkreślają strojem swoją niezależność i indywi-
dualizm.
– Aha, więc pochwalasz subkultury młodzieżowe? 1 subkultura – grupa społeczna, któ-
1
ra postępuje według własnych zasad
* * * i norm, odmiennych od przyjętych przez
– Trudno wyobrazić sobie szkołę niestosującą żadnej formy przymusu. ogół społeczeństwa
– To oburzające, pana zdaniem tylko przymus zapewnia porządek w szkole?
3) Mylenie faktów z wnioskami lub opiniami:
– Faktem jest, że współczesna młodzież nie widzi celu i sensu nauki (to opinia,
a nie fakt).
4) Apodyktyczność : 2 apodyktyczność – skłonność do na-
2
– Nie zawracaj mi głowy, przecież słyszałeś, co przed chwilą mówiłem. rzucania komuś własnego zdania, nie-
5) Zaliczanie twierdzeń dyskutanta do skomplikowanej lub kontrowersyj- znoszenie sprzeciwu
nej dziedziny:
– Tak właśnie rozumują terroryści.
6) Stawianie zarzutu rozbieżności słów dyskutanta z jego czynami:
– Skoro bronisz strajkujących, dlaczego się do nich nie przyłączysz?
7) Osobisty atak:
– Popierasz ich poglądy, bo masz w tym swój osobisty interes.
8) Ironiczna niekompetencja – sugerowanie słuchaczom, że dyskutant
mówi nonsensy:
– To, co mówisz, jest zbyt skomplikowane, byśmy mogli to zrozumieć.
9) Odwołanie się do próżności audytorium:
– Tak wspaniała publiczność na pewno dostrzegła, że nie mówisz prawdy.
Na podstawie: Stefan Garczyński, Rozmawiać. Tak. Ale jak?, Warszawa 1993;
Jerzy Bobryk, Jak tworzyć, rozmawiając. Skuteczność rozmowy, Warszawa 1995
137