Page 138 - polski 8 cz2
P. 138

W Rzymie program retoryki był bardzo obszerny i wymagał wielkiego
                                            nakładu pracy zarówno ze strony nauczyciela, jak i ucznia. Nauka składała się
                                            z teorii wymowy oraz praktycznych ćwiczeń, które polegały na układaniu fik-
                                                                                 8
        8   retor – mówca                   cyjnych mów na zadane tematy. Retorzy  rzymscy dokształcali się u aktorów.
                                               Katon – sławny mówca rzymski – uważał, że warunkami kwalifikującymi
                                            obywatela na mówcę są: prawość charakteru i biegłość w wymowie. Tym twier-
                                            dzeniem był bliski postawie Demostenesa czy Arystotelesa. Tak jak i oni cenił
                                            gruntowną wiedzę i potępiał wybiegi niektórych greckich retorów, zwanych so-
                                            fistami, którzy za pomocą zręcznych wywodów potrafili udowodnić wszystko.
                                            Słynne jest powiedzenie Katona: „Opanuj temat, a słowa same się znajdą”. [...]
                                               Cóż jeszcze można dodać? Współczesny znawca i teoretyk wymowy –
                                                          9
        9   Dale Carnegie – czyt. dejl karnegi  Dale Carnegie  – rzekł: „Ustal temat swego przemówienia na tydzień na-
                                            przód... myśl o nim przez siedem dni... prześnij go przez siedem nocy!”.

                                                                                                    „Płomyk” nr 5/1984



                                            1.   Na podstawie przeczytanego tekstu sporządźcie listę wskazówek
                                                 dla mówców – zastosujcie formę zdań rozkazujących z orzeczeniem
                                                 w 2. osobie liczby pojedynczej, np.: Wyrażaj się jasno. Możecie użyć
                                                 wybranych czasowników z poniższego zestawu.



                                                przemyśleć         rozwijać         opanować           ćwiczyć




                                                 mówić            wygłaszać         starać się        nauczyć się



                                                 Które rady z waszego katalogu są dziś szczególnie ważne?


                                            2.   „Najważniejsze żywe słowo...” – powiedzcie, czy to hasło starożytnych można
                                                 uznać za prawdziwe również na początku trzeciego tysiąclecia.

        Ciekawe!                            3.   Zorganizujcie klasowy konkurs krasomówczy.
                                                 a)   Przypomnijcie sobie zasady tworzenia przemówienia (podręcznik cz. 1,
        Słowo  krasomówstwo oznacza sztukę
        pięknego mówienia, wysławiania się,      b)   s. 154).
                                                     Przygotujcie tematy wystąpień (mogą być zabawne) oraz opracujcie
        retorykę. Rzymskim mówcą, który do-          kryteria oceny przemówienia (możecie poprosić o pomoc nauczyciela).
        równywał sławą Grekowi Demostene-        c)   Ochotnicy losują po jednym temacie i wygłaszają przemówienia
        sowi, był Cyceron (106–43 p.n.e.). Orator    „na gorąco”, po krótkim namyśle.
        słynął z poczucia humoru, którym chęt-   d)   Zadaniem słuchaczy będzie ocena treści i formy wystąpień.
        nie posługiwał się w swoich mowach.
        Badacz twórczości słynnego Rzymiani-
        na, Kazimierz Morawski, stwierdził: „Cy-  Przykładowe tematy przemówień:
                                              •  O wyższości ołówka nad długopisem
        ceron miał dowcip przebiegający całą   •  O korzyściach wynikających z gadulstwa
        skalę od niewinnej fraszki do krwawego   •  O konieczności wprowadzenia obowiązku porannej gimnastyki
        sarkazmu zawsze na swe usługi, wojo-  •  O szkodliwości czytania prognozy pogody
        wał nim zwycięsko z przeciwnikami”.

                                      136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143