Page 64 - polski 8 cz2
P. 64

Dwie nas kwitło w domu matki,
                                               O moja wiosno!


                                               Ach! Lecz siostry nóż
                                            Skosił różę róż,
                                                          10
        10  kurhan – mogiła, kopiec usypany na   Pod kurhanem  me mieszkanie,
        grobie                              Dzika wierzba na kurhanie
                                               O moja wiosno!”.


                                                      11
        11   dziko – tu: strasznie, przerażająco  „Dziko , synku, grasz,
                                            Skąd tę dudkę masz?”.
                                            – „Dudkę skręciłem w gaju,
                                            Z dzikiej wierzby przy ruczaju,
                                               Przy krzaku malin”.


                                               Pani pobladła,
                                            Jak stała, padła,
                                            Ileż straty, ile szkody,
                                            Wieś tak wielka, mąż tak młody,
                                                      12
        12   dziatki – dzieci                  Dziatki  nieletnie!

                                               Przez litewski łan,
                                            Jedzie, jedzie pan,
                                                           13
        13   całun – żałobne okrycie ciała zmarłego  Lecz w całunach  jego cugi,
                                            Lecz w żałobie jego sługi
                                               Przy trumnie pani.





                                            1.   Zapisz w punktach plan najważniejszych wydarzeń w utworze. Zastosuj
                                                 formę równoważników zdań.
                                                 Wzór: Przyjazd pana do dworu.


                                            2.   Powiedz, w jaki sposób narrator przedstawia wydarzenia w utworze.
                                                 a)   Czy opowiada o nich w kolejności chronologicznej?
                                                 b)   Czy od razu wyjawia czytelnikowi całą prawdę o ich przebiegu?
                                                 c)   Czemu służy taki sposób przedstawienia wydarzeń?

                                            3.   Ustalcie, jakie jest tempo przedstawionych zdarzeń i co na to tempo
                                                 wpływa.
                                                 a)   Powiedzcie, czego jest więcej: wypowiedzi narratora czy wypowiedzi
                                                     bohaterów.
                                                 b)   Porozmawiajcie o roli dialogów jako czynnika wpływającego
                                                     na dynamikę akcji w utworze.
                                                 c)   Przypomnijcie, w którym rodzaju literackim dominują dialogi
                                                     i monologi.

                                       62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69