Page 64 - polski 8 cz2
P. 64
Dwie nas kwitło w domu matki,
O moja wiosno!
Ach! Lecz siostry nóż
Skosił różę róż,
10
10 kurhan – mogiła, kopiec usypany na Pod kurhanem me mieszkanie,
grobie Dzika wierzba na kurhanie
O moja wiosno!”.
11
11 dziko – tu: strasznie, przerażająco „Dziko , synku, grasz,
Skąd tę dudkę masz?”.
– „Dudkę skręciłem w gaju,
Z dzikiej wierzby przy ruczaju,
Przy krzaku malin”.
Pani pobladła,
Jak stała, padła,
Ileż straty, ile szkody,
Wieś tak wielka, mąż tak młody,
12
12 dziatki – dzieci Dziatki nieletnie!
Przez litewski łan,
Jedzie, jedzie pan,
13
13 całun – żałobne okrycie ciała zmarłego Lecz w całunach jego cugi,
Lecz w żałobie jego sługi
Przy trumnie pani.
1. Zapisz w punktach plan najważniejszych wydarzeń w utworze. Zastosuj
formę równoważników zdań.
Wzór: Przyjazd pana do dworu.
2. Powiedz, w jaki sposób narrator przedstawia wydarzenia w utworze.
a) Czy opowiada o nich w kolejności chronologicznej?
b) Czy od razu wyjawia czytelnikowi całą prawdę o ich przebiegu?
c) Czemu służy taki sposób przedstawienia wydarzeń?
3. Ustalcie, jakie jest tempo przedstawionych zdarzeń i co na to tempo
wpływa.
a) Powiedzcie, czego jest więcej: wypowiedzi narratora czy wypowiedzi
bohaterów.
b) Porozmawiajcie o roli dialogów jako czynnika wpływającego
na dynamikę akcji w utworze.
c) Przypomnijcie, w którym rodzaju literackim dominują dialogi
i monologi.
62