Page 186 - chemia_k8
P. 186

Zadania


         1   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie oddziaływania z magnesem następujących produktów:
            soli kuchennej, oleju jadalnego, folii aluminiowej, cukru, żelaznego drutu, mąki i blaszki miedzianej. Wypisz sprzęt
            i odczynniki, narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i zapisz wnioski.

         2   Podaj nazwy systematyczne wszystkich substancji, których właściwości określaliśmy, przeprowadzając badanie
            właściwości produktów, opisane w zadaniu 1.

         3  Korzystając z internetu, odszukaj etykiety znajdujące się na opakowaniach sody oczyszczonej oraz proszku
            do prania. Czy są na nich jakieś piktogramy? Jeśli tak, opisz, o jakim niebezpieczeństwie informują.

         4   Spośród podanych poniżej stwierdzeń wybierz te, które opisują dobre praktyki laboratoryjne.
            A.  Zawsze dbaj o czystość swojego miejsca pracy.
            B.  Nagrywaj telefonem wykonywane czynności, wstawiaj zdjęcia na platformy społecznościowe.
            C.  Dbaj o bezpieczeństwo swoje i osób, z którymi przebywasz w pracowni chemicznej.
            D.  Noś fartuch laboratoryjny. Nie musisz go zapinać. Warto pamiętać, żeby go założyć.
            E.  Słuchaj uważnie poleceń nauczyciela i dokładnie je wykonuj.
            F.  Przeprowadzaj doświadczenia według własnego pomysłu. Mieszaj nieznane substancje.
            G.  Pamiętaj o przestrzeganiu regulaminu pracowni.

         5   Porównaj umieszczone niżej modele upakowania drobin substancji. Podaj nazwy  odpowiadających im stanom
            skupienia. Skomentuj odległości między drobinami i ich wzajemne oddziaływania.
            a)                        b)                       c)








         6   Wytłumacz krótko (na konkretnym przykładzie), na czym polegają zjawiska: dyfuzji, rozpuszczania, zmiany stanu
            skupienia.

         7   Określ rodzaj każdej podanej mieszaniny (mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna) oraz zaproponuj
            jedną metodę jej rozdziału na składniki.
            a)  kreda i woda          b)  benzyna              c)  żelazo i woda         d)  etanol i woda

         8   Opisz różnice między mieszaniną a związkiem chemicznym lub pierwiastkiem.

         9   Spośród podanych nazw pierwiastków chemicznych wybierz najpierw przykłady metali, a następnie niemetali.
            Podaj ich cechy charakterystyczne.
            magnez         siarka       glin      chlor       tlen       złoto       rtęć       srebro       węgiel

        10   Podaj symbole pierwiastków chemicznych, których nazwy pojawiły się w zadaniu 9.

                                                                                                    3
         11   Oblicz przybliżoną gęstość wody destylowanej, której próbka w określonych warunkach zajmuje 1 m  i waży 1 kg.
            Wynik podaj w   g  .
                          cm 3
         12   Oblicz, czy większą objętość zajmie 100 g wody destylowanej czy 100 g etanolu o stężeniu ok. 96%. Gęstość zmierzono
            dla obu próbek w tej samej temperaturze i wynosi ona odpowiednio: d etanolu = 0,79  g   oraz d wody = 0,99  g  . Wyniki
            podaj z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.                  cm 3              cm 3

                                      184



                                                                                                              10.06.2021   11:52:32
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   184                                                          10.06.2021   11:52:32
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   184
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191