Page 115 - historia 6
P. 115

Sarmatyzm
          W baroku rozwinął się sarmatyzm – ideologia i styl życia polskiej
          szlachty utrzymujące się od schyłku XVI do połowy XVIII wieku.
          Nazwa ta pochodzi od słynących z męstwa starożytnych Sarmatów.
          Polska szlachta błędnie wywodziła swoje pochodzenie od tego ludu,
          przypisując sobie też jego cechy.
            Kultura sarmacka w swoim początkowym okresie miała charakter
          pozytywny – oznaczała rycerskość, patriotyzm oraz udział w życiu
          publicznym. Z czasem jednak górę zaczęły brać negatywne cechy, ta-
          kie jak: skłonność do awantur, unikanie obowiązków obywatelskich,
          kierowanie się prywatą i dewocja. Od połowy XVII wieku sarma-
          tyzm jest już synonimem zacofania i nietolerancji polskiej szlach-             Przejawem rosnącej
          ty. Renesansową ciekawość świata i wyjazdy na studia do Europy                 nietolerancji w Polsce było
          Zachodniej zastąpiła pogarda dla cudzoziemców oraz ksenofobia,                 wypędzenie w 1658 roku braci
          czyli wrogość w stosunku do obcych. Skończyły się czasy tolerancji             polskich – radykalnego odłamu
          wobec innowierców, tak charakterystycznej dla złotego wieku. Po-               kalwinów. Na obrazie: sąd
          cząwszy od XVII wieku prawa protestantów i osób prawosławnych                  nad arianami.
          systematycznie  były  ograniczane  przez  kolejne  sejmy.  Na  zmianę
          postaw wpłynęły wojny, w których Polacy walczyli z wyznawcami                  Dewocja – gorliwa, ale powierz-
          innych religii, a także kryzys gospodarczy oraz kontrreformacja.               chowna pobożność.



                 Cechy polskich sarmatów





























          Sarmaci cenili ziemiańskie życie,   Ważnym elementem tożsamości           Sarmaci uważali ustrój Rzeczypospolitej
          szanowali rodzinę i tradycję. Mało   sarmatów była religia.               za idealny. Stali na straży złotej
          interesowali się światem. Nie przywią-  Z katolicyzmem wiązał się szacunek   wolności i chętnie jej bronili,
          zywali też dużej wagi do edukacji.   dla obrzędów religijnych.            m.in. przez udział w konfederacjach.

                                                                                 113



   0618_881295_historia_kl6.indd   113                                                                        18.06.2019   11:08:03
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120