Page 162 - historia 8
P. 162

Ateizm – pogląd zaprzeczający       Kościół a władze
        istnieniu Boga.
                                            Gdy rządy PZPR okrzepły, władze podjęły walkę z religią, której przeciwsta-
        Episkopat Polski – ogół biskupów
        w kraju.                            wiały komunistyczny światopogląd i ateizm. W 1948 r. komuniści zaostrzyli
                                            politykę wobec Kościoła katolickiego. Ta jedyna niezależna od nich instytu-
                                            cja stanowiła ostoję tradycyjnych wartości. W kraju nasiliła się antykościelna
                                            propaganda. Aresztowano wielu księży pod zarzutem prowadzenia działal-
                                            ności antypaństwowej. Konfiskowano dobra kościelne, likwidowano wydaw-
                                            nictwa katolickie i usuwano lekcje religii ze szkół.
                                               Na czele Episkopatu Polski stał prymas Stefan Wyszyński, miano-
                                            wany w 1948 r. przez papieża Piusa XII arcybiskupem warszawskim i gnieź-
                                            nieńskim, a w 1953 r. – kardynałem. Podjął on próbę złagodzenia stosunków
                                            z komunistami. W efekcie zawarto porozumienie, które gwarantowało Ko-
                                            ściołowi pewne prawa (m.in. swobodę kultu, lekcje religii w szkołach). Władze
        Jedną z form represji wobec
        Kościoła był proces księży kurii    nie wywiązywały się jednak z umowy i stosowały represje. W 1953 r. wydały
        krakowskiej. Niesłusznie oskarżono   bezprecedensowy dekret, który uprawniał państwo do ingerowania w obsa-
        ich o działalność szpiegowską       dę duchownych stanowisk kościelnych. W odpowiedzi Episkopat wystosował
        na rzecz USA i Watykanu.            do władz memoriał. Zażądał w nim przestrzegania praw Kościoła i swobód
        Podobne zarzuty w innym procesie
        postawiono biskupowi kieleckiemu    obywatelskich zapisanych w konstytucji. Władze próbowały jeszcze nakłonić
        Czesławowi Kaczmarkowi              prymasa do uznania prymatu władzy świeckiej nad kościelną, ale Wyszyński
        i jego współpracownikom.            odmówił. Za swoją niezłomną postawę został aresztowany. Przez trzy lata
        W obu procesach padły surowe        był internowany. Po uwolnieniu zachował sprawowaną funkcję. Uwięzienie
        wyroki, m.in. kary śmierci.
        Z czasem zamieniono je na kary      Wyszyńskiego  nadszarpnęło  wizerunek  władz  w  oczach  Polaków.  Wzrósł
        dożywotniego więzienia.             natomiast autorytet Kościoła i prymasa.





                                          Non possumus. Memoriał Episkopatu Polski do Rady Ministrów PRL

                                          A gdyby zdarzyć się miało, że czynniki zewnętrzne będą nam uniemożliwiały
                                          powoływanie na stanowisko duchowne ludzi właściwych i kompetentnych, je-
                                          steśmy zdecydowani nie obsadzać ich wcale, niż oddawać religijne rządy dusz
                                          w ręce niegodne. Kto by odważył się przyjąć jakiekolwiek stanowisko kościelne
                                          skądinąd, wiedzieć powinien, że popada tym samym w ciężką karę kościelnej
                                          klątwy.
                                             Podobnie, gdyby postawiono nas wobec alternatywy: albo poddanie jurys-
                                                         1
        1   Jurysdykcja kościelna – władza   dykcji kościelnej  jako narzędzia władzy świeckiej, albo osobista ofiara, wahać
        kościelna.                        się nie będziemy. Pójdziemy za głosem apostolskiego naszego powołania i ka-
        2   Non possumus! – (łac.) nie możemy.   płańskiego sumienia, idąc z wewnętrznym pokojem i świadomością, że do prze-
        Zwrot ten stał się hasłem oporu   śladowania nie daliśmy powodu, że cierpienie staje się naszym udziałem nie
        w Polsce.                         za co innego, lecz tylko za sprawę Chrystusa i Chrystusowego Kościoła. Rzeczy
                                          Bożych na ołtarzach Cezara składać nam nie wolno. Non possumus!  2

                                                                                         Źródło: Historia Polski XX wieku…

                                               Oceń stanowisko Kościoła względem władzy komunistycznej.

                                      160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167