Page 99 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 99
Przykład 1 C
Narysujmy trzy wysokości trójkąta ostrokątnego ABC.
A B
1. Pierwszą wysokość narysujemy 2. Rysujemy teraz drugą wysokość –
z wierzchołka C. Przeciwległym bokiem z wierzchołka A. Przeciwległym bokiem
do wierzchołka C jest bok AB, więc do wierzchołka A jest bok BC, więc ta
wysokość ta musi być prostopadła wysokość musi być odcinkiem prostopadłym
do boku AB. do boku BC.
Za pomocą ekierki rysujemy wysokość h . Za pomocą ekierki rysujemy wysokość h .
2
1
C
C
h 2
h 1 A B
A B
3. Teraz rysujemy trzecią wysokość 4. W ten sposób otrzymaliśmy wszystkie trzy
– opuszczoną z wierzchołka B na wysokości trójkąta ABC.
przeciwległy bok AC.
Za pomocą ekierki rysujemy wysokość h .
3
C
C
h 1
h 2 h
h 3 A 3 B
A B
3. Narysuj trzy trójkąty ostrokątne i dla każdego z nich poprowadź trzy wysokości.
97