Page 98 - kl 6 cz 2
P. 98
6.2 Siatki i pole powierzchni prostopadłościanu
Podejmij temat Co ty robisz? Chciałam zobaczyć,
Dlaczego śmiecisz? jak wygląda siatka tego
prostopadłościanu…
Wytłumacz, dlaczego dziewczynka nie
otrzyma siatki prostopadłościanu, cho-
ciaż rozetnie model wzdłuż krawędzi.
Aby utworzyć siatkę prostopadłościanu, wystarczy wyobrazić sobie, w jaki sposób można rozciąć jego
powierzchnię (np. model z papieru), by powstałą figurę dało się rozłożyć na płaszczyźnie. Oczywiście
rozcinać możemy wyłącznie wzdłuż krawędzi i tak, żeby żadna ściana nie została odcięta całkowicie
(zob. rysunek).
1. Poszukaj w domu niepotrzebnego pudełka w kształcie prostopadłościanu i utwórz jego siatkę.
W tym celu odpowiednio go rozetnij.
1,5 cm
2. Na rysunku obok przedstawiono
prostopadłościan i jego siatkę. H G V 2 cm
Wypisz oznaczenia literowe każdego
z prostokątów I–VI tworzących E F
siatkę, używając nazw wierzchołków
prostopadłościanu. 4 cm I II III IV 4 cm
D C
1,5 cm
A 2 cm B
VI
96