Page 136 - kl 7 cz 2
P. 136

Przykład 2

          Korzystając ze wzoru na pole trójkąta, uzasadnijmy wzór na pole trapezu.


          Zakładamy, że znamy wzór na pole trójkąta, a zatem możemy z niego skorzystać.
          Mamy pokazać, że pole trapezu jest równe połowie iloczynu wysokości i sumy długości podstaw:
              (a + b) · h
          P =    2
          Narysujmy trapez ABCD. Na boku BC obierzmy punkt K taki,                    D    b   C
          że |BK| = |KC|. Poprowadźmy proste AB i DK. Punkt przecięcia się tych
          prostych oznaczmy przez L.                                                               K
                                                                                     h
          Kąty LBK i KCD są równe, ponieważ są naprzemianległe. Kąty BKL
          i CKD są równe, ponieważ są kątami wierzchołkowymi. Zatem trójkąty                 a
          BLK i KCD są przystające na mocy cechy kąt, bok, kąt i |BL| = b.     A                     B     b    L
          Trójkąty BLK i KCD mają równe pola, więc pole trapezu ABCD jest równe polu trójkąta ALD.

          Trójkąt ALD ma taką samą wysokość jak trapez, a bok, na który jest ona opuszczona, jest równy sumie
          podstaw trapezu.
                                             1
                                                                                               1
          Pole trójkąta ALD jest równe P  ALD  =  (a + b) · h, więc pole trapezu też jest równe P  ABCD  =  (a + b) · h,
                                                                                               2
                                             2
          co mieliśmy udowodnić.
        1.   Korzystając ze wzoru na pole prostokąta i własności trójkątów przystających, uzasadnij wzór na pole
             równoległoboku.

        2.   Korzystając ze wzoru na pole trójkąta, uzasadnij wzór na pole rombu.



          Przykład 3

          W trójkącie ABC na boku AB obrano takie punkty K i L, że |AK| = |KL| = |LB|. Uzasadnimy, że trójkąty AKC,
          KLC i LBC mają równe pola.

          Narysujmy trójkąt ABC i na boku AB zaznaczmy takie punkty K i L,                            C
          że |AK| = |KL| = |LB|.

          Poprowadźmy wysokość CD trójkąta ABC z wierzchołka C do boku AB.
          Zauważmy, że wysokość CD jest jednocześnie wysokością każdego
          z trójkątów AKC, KLC, LBC, więc:

                                                         1
                  1
                                      1
          P  AKC  =  |AK| · |CD|, P  KLC  =  |KL| · |CD|, P  LBC  =  |LB| · |CD|   A        K       L D      B
                                                         2
                  2
                                      2
          Ponieważ |AK| = |KL| = |LB|, więc P  AKC  = P  KLC  = P  LBC , co mieliśmy udowodnić.
        3.   Uzasadnij, że przekątne równoległoboku dzielą go na cztery trójkąty o równych polach.

                                      134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141