Page 76 - kl 7 cz 2
P. 76
15
15 Wiedząc, że pole kwadratu zamalowanego na 18 Za 0,5 kg gruszek Jacek zapłacił m złotych. Ile
18
żółto jest równe a, a pole figury zamalowanej na złotych musiałby zapłacić za 3,5 kg gruszek?
pomarańczowo jest równe b, zapisz wzory na pola
19
figur A, B, C, D. 19 Tomek ma s samochodzików, Kuba ma ich
o połowę mniej niż Tomek. Jurek ma o 5 więcej
samochodzików niż Kuba, a Damian o 2 mniej niż
P = a P = b
Jurek. Ile samochodzików razem mają chłopcy?
A B C D
20 Postępuj według podanej instrukcji.
20
– Pomyśl dowolną liczbę.
– Dodaj 5.
– Wynik zwiększ dwukrotnie.
– Odejmij 2.
– Podziel przez 2.
16 Wiedząc, że pole kwadratu zamalowanego – Odejmij pomyślaną liczbę.
16
na żółto jest równe a, a pole figury zamalowanej Czy otrzymana przez ciebie liczba to 4? Wyjaśnij,
na pomarańczowo jest równe b, zapisz wzory dlaczego można było przewidzieć końcowy wynik.
na pola figur: A, B, C, D, E, F, G.
21 Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
21
P = a P = b różnicę dwóch liczb, z których pierwsza przy
dzieleniu przez 5 daje resztę 2, a druga przy
A B C D
dzieleniu przez 7 daje resztę 3.
22 Liczba A jest liczbą dwucyfrową niepodzielną
22
E F G przez 10. Po przestawieniu cyfr w tej liczbie
otrzymano liczbę B. Wykaż, że liczba C = A + B
jest podzielna przez 11.
23
23 Ile razy wzrośnie pole powierzchni, a ile razy
17 Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego objętość sześcianu, którego każdą krawędź
17
obwód każdego z wielokątów przedstawionych na zwiększono o 20%?
rysunku. Podaj konieczne założenia.
24 Z prostokątnego arkusza kartonu o wymiarach
24
5y (2x + 1) cm i (4x – 1) cm wycięto kwadrat o boku
x + 2y długości (2x – 3) cm. Ile cm kartonu pozostało?
2
x + y
25 Wiadomo, że (x – 1)(x + 1) = 2. Ile jest równe
25
x + 2y (x – 2)(x + 2)?
3x – y
5x – y 26 Jak zmieni się obwód, a jak pole kwadratu o boku
26
długości a, jeżeli długość boku zmniejszymy
2x 3y + x o 10%?
4y – x
74