Page 74 - kl 8 cz 1
P. 74

2.5     Doświadczenie losowe




        Podejmij temat
                                                                                         Jeśli wylosuję jedną kartę,
                                                                                         to ile może być różnych
                                                                                         wyników tego losowania?











        Wyszukaj w internecie informacje na
        temat kolorów i figur w kartach do gry.
        Ile jest kart w jednym kolorze w talii
        liczącej 52 karty? A ile jest jednakowych
        figur w takiej talii?
        Czy chłopiec może wylosować króla
        pik? A czy może wylosować jedynkę
        kier?





        Ciekawe!                            Doświadczenie losowe to eksperyment, który możemy powtarzać wielo-
        W  większości  gier  karcianych,  zwy-  krotnie  w  tych  samych  warunkach  i  którego  wyniku  nie  jesteśmy  w  stanie
        czajem  jest  częste  tasowanie  talii.   przewidzieć ani nie mamy na niego wpływu, choć znamy wszystkie możliwe
        Po potasowaniu standardowej talii   wyniki tego eksperymentu.
        składającej się z  52 kart otrzymujemy   Przykładami doświadczeń losowych są:
                      67
        jeden z 8,0658 · 10  możliwych sposo-  •  jednokrotny rzut monetą,
        bów ułożenia wszystkich kart. Jest to
        ogromna liczba. Dla porównania: licz-  •  jednokrotny rzut kostką sześcienną do gry,
        ba atomów na Ziemi to około 10 .    •  dwukrotny rzut monetą,
                                 50
                                            •  losowanie jednej karty z talii liczącej 52 karty,
                                            •  wyciąganie jednego losu z pudełka.


                                            Na przykład w doświadczeniu losowym polegającym na jednokrotnym rzucie
                                            monetą, jeżeli moneta jest symetryczna (czyli wykonana z jednego metalu lub
                                            stopu metali, nie jest obciążona z żadnej strony, ma tak niewielką grubość, że
                                            nie jest możliwe, aby stanęła na sztorc itp.), możemy uzyskać tylko jeden z wy-
                                            ników: „wypadł orzeł” (oznaczamy ten wynik przez O) lub „wypadła reszka”
                                            (oznaczamy ten wynik przez R). Choć wiemy, jakimi wynikami może zakoń-
                                            czyć się rzut monetą, to przed wykonaniem tego rzutu nie jesteśmy w stanie
                                            przewidzieć, czy wypadnie orzeł czy reszka, i nie mamy wpływu na ten wy-
                                            nik. Wyniki: „wypadł orzeł”, „wypadła reszka” to wszystkie możliwe wyniki
                                            doświadczenia polegającego na jednokrotnym rzucie monetą. Nazywamy je
                                            zdarzeniami elementarnymi.

                                       72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79