Page 74 - kl 8 cz 1
P. 74
2.5 Doświadczenie losowe
Podejmij temat
Jeśli wylosuję jedną kartę,
to ile może być różnych
wyników tego losowania?
Wyszukaj w internecie informacje na
temat kolorów i figur w kartach do gry.
Ile jest kart w jednym kolorze w talii
liczącej 52 karty? A ile jest jednakowych
figur w takiej talii?
Czy chłopiec może wylosować króla
pik? A czy może wylosować jedynkę
kier?
Ciekawe! Doświadczenie losowe to eksperyment, który możemy powtarzać wielo-
W większości gier karcianych, zwy- krotnie w tych samych warunkach i którego wyniku nie jesteśmy w stanie
czajem jest częste tasowanie talii. przewidzieć ani nie mamy na niego wpływu, choć znamy wszystkie możliwe
Po potasowaniu standardowej talii wyniki tego eksperymentu.
składającej się z 52 kart otrzymujemy Przykładami doświadczeń losowych są:
67
jeden z 8,0658 · 10 możliwych sposo- • jednokrotny rzut monetą,
bów ułożenia wszystkich kart. Jest to
ogromna liczba. Dla porównania: licz- • jednokrotny rzut kostką sześcienną do gry,
ba atomów na Ziemi to około 10 . • dwukrotny rzut monetą,
50
• losowanie jednej karty z talii liczącej 52 karty,
• wyciąganie jednego losu z pudełka.
Na przykład w doświadczeniu losowym polegającym na jednokrotnym rzucie
monetą, jeżeli moneta jest symetryczna (czyli wykonana z jednego metalu lub
stopu metali, nie jest obciążona z żadnej strony, ma tak niewielką grubość, że
nie jest możliwe, aby stanęła na sztorc itp.), możemy uzyskać tylko jeden z wy-
ników: „wypadł orzeł” (oznaczamy ten wynik przez O) lub „wypadła reszka”
(oznaczamy ten wynik przez R). Choć wiemy, jakimi wynikami może zakoń-
czyć się rzut monetą, to przed wykonaniem tego rzutu nie jesteśmy w stanie
przewidzieć, czy wypadnie orzeł czy reszka, i nie mamy wpływu na ten wy-
nik. Wyniki: „wypadł orzeł”, „wypadła reszka” to wszystkie możliwe wyniki
doświadczenia polegającego na jednokrotnym rzucie monetą. Nazywamy je
zdarzeniami elementarnymi.
72