Page 77 - kl 8 cz 1
P. 77
Przedstawmy wyniki losowania w tabeli. Wszystkie możliwe wyniki tego doświadczenia
(zdarzenia elementarne) to pary wyników: (c, c), (c, n),
II losowanie (c, z), (c, p), (n, c), (n, n), (n, z), (n, p), (z, c), (z, n), (z, z),
(z, p), (p, c), (p, n), (p, z), (p, p).
I losowanie
Pary, np. (z, n) i (n, z), są różne; (z, n) oznacza, że
(c, c) (c, n) (c, z) (c, p)
w I losowaniu wyciągnięto z pudełka klocek zielony,
a w II losowaniu – klocek niebieski, zaś (n, z),
(n, c) (n, n) (n, z) (n, p)
oznacza, że w I losowaniu wyciągnięto z pudełka
(z, c) (z, n) (z, z) (z, p) klocek niebieski, a w II losowaniu – klocek zielony.
Jest 16 różnych wyników (zdarzeń elementarnych)
(p, c) (p, n) (p, z) (p, p)
tego doświadczenia losowego.
b) Sporządźmy drzewko dla tego doświadczenia.
I etap
losowanie
pierwszego klocka
możliwe wyniki
II etap
losowanie
drugiego klocka
możliwe wyniki
Przedstawmy wyniki losowania w tabeli. Wszystkie możliwe wyniki tego doświadczenia
(zdarzenia elementarne) to pary wyników: (c, n), (c, z),
II losowanie (c, p), (n, c), (n, z), (n, p), (z, c), (z, n), (z, p), (p, c), (p, n),
(p, z).
I losowanie
(c, n) (c, z) (c, p) Jest 12 różnych wyników (zdarzeń elementarnych)
tego doświadczenia losowego.
(n, c) (n, z) (n, p)
(z, c) (z, n) (z, p)
(p, c) (p, n) (p, z)
4. W woreczku są trzy kule. Na jednej narysowano buźkę (b), na drugiej
serduszko (s), a na trzeciej – gwiazdkę (g). Doświadczenie losowe
polega na dwukrotnym losowaniu kuli z woreczka, przy czym:
a) po wylosowaniu jednej kuli, zapisaniu znaczka, jaki się na niej
znajduje, wrzucamy kulę do woreczka i losujemy drugi raz,
b) po wylosowaniu jednej kuli, zapisaniu znaczka, jaki się na niej
znajduje, kulę odkładamy na bok i losujemy drugi raz.
W każdym z tych przypadków opisz za pomocą drzewka możliwe
wyniki i je wypisz.
75