Page 76 - kl 8 cz 1
P. 76
Przykład 3
Wypiszmy i opiszmy za pomocą drzewka wszystkie możliwe wyniki doświadczenia losowego polegającego na
rzucie monetą, a następnie sześcienną kostką do gry.
Wszystkie możliwe wyniki tego doświadczenia
(zdarzenia elementarne) to pary wyników: I etap
rzut
(O, 1), (O, 2), (O, 3), (O, 4), (O, 5), (O, 6), (R, 1), monetą
(R, 2), (R, 3), (R, 4), (R, 5), (R, 6).
Wszystkich możliwych wyników jest 12. możliwe wyniki
Przez zapis np. (R, 3) rozumiemy, że w I rzucie
monetą „wypadła reszka”, a w II rzucie kostką II etap
„wypadły 3 oczka”. rzut
kostką
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 możliwe wyniki
3. Wypisz wszystkie zdarzenia elementarne w doświadczeniu losowym
polegającym na rzucie najpierw sześcienną kostką do gry, a potem
monetą.
Przykład 4
W pudełku są cztery klocki: czerwony (oznaczamy go przez c), niebieski (n), zielony (z) i pomarańczowy (p).
Doświadczenie losowe polega na dwukrotnym losowaniu klocka z pudełka, przy czym:
a) po wylosowaniu jednego klocka zapisujemy jego kolor, wrzucamy klocek do pudełka, losujemy drugi raz
i zapisujemy kolor wylosowanego klocka,
b) po wylosowaniu jednego klocka zapisujemy jego kolor, odkładamy klocek na bok, losujemy drugi raz
i zapisujemy kolor wylosowanego klocka.
W każdym z tych przypadków wszystkie możliwe wyniki przedstawmy za pomocą drzewka i tabeli, a następnie
wypiszmy te wyniki (wszystkie zdarzenia elementarne).
a) Sporządźmy drzewko dla tego doświadczenia.
I etap
losowanie
pierwszego klocka
możliwe wyniki
II etap
losowanie
drugiego klocka
możliwe wyniki
74