Page 120 - kl 8 cz 2
P. 120
8.1 Reguła mnożenia
Podejmij temat
Natalia ma 2 kubki i 3 talerzyki. Każdego
ranka wybiera jeden kubek i jeden talerzyk.
Narysuj lub wypisz w zeszycie wszystkie
możliwości wyboru jednego kubka i jednego
talerzyka.
Ile jest tych możliwości?
Przykład 1
Kasia przygotowuje ozdoby do sali szkolnej. Ma do dyspozycji jednakowe szablony płatków
kwiatów w czterech kolorach: pomarańczowym, różowym, czerwonym i niebieskim oraz
jednakowe szablony środków kwiatów w kolorach brązowym i zielonym.
Policzmy, ile różnych kwiatów może zrobić Kasia.
Aby wykonać kwiatek, Kasia musi dokonać dwóch wyborów. Najpierw zdecyduje, w jakim kolorze będą płatki
kwiatka. Ma tutaj cztery możliwości: pomarańczowy (p), różowy (r), czerwony (c), niebieski (n). Następnie
wybiera kolor środka kwiatka. Tutaj ma dwie możliwości: brązowy (b) lub zielony (z).
Efekt możliwych wyborów dokonywanych przez Kasię Możemy to również przedstawić inaczej.
przedstawimy w tabeli.
płatków p r c n Kolor środka kwiatka (2 możliwości)
Kolor
środka b z b z b z b z b z
Kwiatek p pb pz
Kolor płatków kwiatka (4 możliwości)
Zatem wszystkich możliwości jest: 4 · 2 = 8 r rb rz
cb
Kasia może zrobić 8 różnych kwiatów. c nb cz
nz
n
118