Page 87 - kl 8 cz 2
P. 87

Przykład 1

            Skonstruujmy symetralną odcinka AB.


            Rysujemy odcinek AB.                                Przez punkty przecięcia łuków okręgów prowadzimy
            Z punktu A oraz z punktu B wykreślamy cyrklem       prostą p.
            jednakowe łuki okręgu o promieniu większym niż      Prosta p jest symetralną odcinka AB.
            połowa długości odcinka AB.

                                                                                                        p







            A                     B A                      B    A                      B  A                     B









          1.   Narysuj odcinek AB dowolnej długości i podziel go na cztery równe
               części.



            Przykład 2

            Skonstruujmy trójkąt równoramienny, którego podstawą jest dowolny odcinek AB.

            Rysujemy odcinek AB i konstruujemy jego symetralną. Na symetralnej
            obieramy dowolny punkt i oznaczamy go C.                                          C

            Punkt C jest równo oddalony od punktów A i B, zatem |AC| = |BC|,
            czyli trójkąt ABC jest równoramienny.                                                             B



                                                                                     A






          2.   Narysuj odcinek AB o długości mniejszej niż 12 cm. Skonstruuj trójkąt
               równoramienny ABC taki, że |AC| = |BC| = 6 cm.



                  Symetralna boku trójkąta to prosta prostopadła do tego boku,
                               przechodząca przez jego środek.



                                                                                   85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92