Page 87 - kl 8 cz 2
P. 87
Przykład 1
Skonstruujmy symetralną odcinka AB.
Rysujemy odcinek AB. Przez punkty przecięcia łuków okręgów prowadzimy
Z punktu A oraz z punktu B wykreślamy cyrklem prostą p.
jednakowe łuki okręgu o promieniu większym niż Prosta p jest symetralną odcinka AB.
połowa długości odcinka AB.
p
A B A B A B A B
1. Narysuj odcinek AB dowolnej długości i podziel go na cztery równe
części.
Przykład 2
Skonstruujmy trójkąt równoramienny, którego podstawą jest dowolny odcinek AB.
Rysujemy odcinek AB i konstruujemy jego symetralną. Na symetralnej
obieramy dowolny punkt i oznaczamy go C. C
Punkt C jest równo oddalony od punktów A i B, zatem |AC| = |BC|,
czyli trójkąt ABC jest równoramienny. B
A
2. Narysuj odcinek AB o długości mniejszej niż 12 cm. Skonstruuj trójkąt
równoramienny ABC taki, że |AC| = |BC| = 6 cm.
Symetralna boku trójkąta to prosta prostopadła do tego boku,
przechodząca przez jego środek.
85