Page 88 - kl 8 cz 2
P. 88
Przykład 3
Narysujmy dowolny okrąg, np. za pomocą szablonu lub obrysowując przedmiot o okrągłym kształcie,
i znajdźmy jego środek.
Rysujemy okrąg. Następnie rysujemy dowolną prostą Konstruujemy symetralną średnicy okręgu
przecinającą okrąg i konstruujemy symetralną i zaznaczamy punkt O przecięcia tej symetralnej
cięciwy okręgu wyznaczoną przez tę prostą. Punkty ze średnicą. Punkt O jest środkiem okręgu.
przecięcia się symetralnej z okręgiem wyznaczają
średnicę tego okręgu. Rysujemy tę średnicę.
O
3. Narysuj dowolne koło i znajdź konstrukcyjnie jego środek.
Zadania
1 Narysuj dowolny odcinek i podziel go konstrukcyjnie na
a) dwie równe części, b) cztery równe części.
2 Narysuj dwa dowolne odcinki a i b. Zbuduj odcinki x, y takie, że
1 1 3
a) x = a + b b) y = a + b
2
4
4
Ciekawe!
3 Skonstruuj trójkąt równoramienny, którego wysokość jest równa 5 cm.
Symetralne boków trójkąta przecina-
ją się w jednym punkcie. Punkt ten jest 4 Narysuj dwa okręgi przecinające się. Wyznacz konstrukcyjnie zbiór
środkiem okręgu przechodzącego przez punktów równo oddalonych od środków tych okręgów.
wszystkie wierzchołki tego trójkąta.
O takim okręgu mówimy, że jest opisany 5 Zaznacz na rysunku trzy punkty A, B, C nieleżące na jednej
na trójkącie.
prostej. Wyznacz konstrukcyjnie punkt równo oddalony od każdego
z punktów: A, B, C.
A
6 Narysuj odcinek AB. Skonstruuj:
O C a) okrąg, którego średnicą jest ten odcinek,
b) kwadrat, którego przekątną jest ten odcinek.
B 7 Skonstruuj kwadrat, którego przekątna jest średnicą pewnego okręgu.
86