Page 29 - polski 5 cz2
P. 29
2. Napisz w zeszycie pary wyrazów o przeciwnym znaczeniu, według
wzoru. W razie wątpliwości skorzystaj z informacji w tabeli
zamieszczonej w zadaniu 1. Wzór: walcz – nie walcz.
czaruj – ….. widzialny – ….. zwykły – ….. szybciej – …..
kolorowy – ….. zgoda – ….. oni – ….. wspaniały – …..
3. Odmów Kajtusiowi spełnienia poniższych próśb, pamiętaj jednak
o uprzejmości. Użyj czasowników z nie. Odmowne odpowiedzi
napisz w zeszycie.
– Chodźmy pod hotel! – Pożycz mi niebieskie okulary.
– Przepraszam, ..... ponieważ ..... . – Wybacz, ale ....., właśnie ..... .
4. Do wyrazów z ramek dodaj przeczenie nie. Z powstałymi formami
ułóż zdania i napisz je w zeszycie.
najgorszy najlepszy najcieplej zimniej
5. Porównaj poniższe zdania i powiedz, kiedy nie piszemy
rozłącznie z rzeczownikami oraz przymiotnikami i przysłówkami
odprzymiotnikowymi w stopniu równym.
To była nie uwaga, Jacek jest nie zdolny,
ale prośba. jest wręcz genialny.
Napisz w zeszycie zasadę pisowni oraz własny przykład
podobnego zdania.
6. Odczytaj zaszyfrowane wyrazy i napisz je w zeszycie. Następnie Odczytane przez ciebie wyrazy
przeczytaj informację zamieszczoną na marginesie. nie są wyjątkami od rozłącznej
pisowni nie z czasownikami.
Nie jest stałą częścią tych wyra-
widzićniena doniemagać doniewidzieć
zów, a nie przeczeniem – nie ma
pokonieić wonielić
czasowników: nawidzić, doma-
gać (jest: domagać się), pokoić,
7. Wyszukaj we fragmencie Kajtusia czarodzieja sześć wyrazów z prze- dowidzieć, wolić.
czeniem nie, zapisz je w zeszycie i dopisz uzasadnienie ich pisowni.
27