Page 136 - polski 7 cz 1
P. 136
3. Przeanalizuj zdarzenia zakończone wystąpieniem Zygiera. Odpowiedz
na pytania.
W jakim języku odpowiadał początkowo Zygier? Dlaczego?
Jakie wrażenie wywołał u nauczyciela? Dlaczego?
Na co się w końcu zdecydował Zygier? Dlaczego?
Karta pocztowa przedstawiająca
portret Stefana Żeromskiego oraz
jego autograf (1905 r.)
Na co się narażał Zygier w przypadku wejścia na lekcję Rosjan? Dlaczego?
Jak się zachowali słuchacze, jakie uczucia wywołało w nich wystąpienie Zygiera?
Dlaczego?
4. Ustalcie w grupach:
a) jaki wpływ na postawę uczniów wobec języka ojczystego i zniewolonej
ojczyzny mogła mieć recytacja Reduty Ordona?
b) dlaczego – waszym zdaniem – właśnie ten utwór został wybrany przez
autora powieści?
5. Korzystając z poniższego schematu, uogólnij według wzoru
(przedstawionego poniżej, a odnoszącego się do ogółu uczniów) postawę
głównego bohatera przeczytanego fragmentu.
Uogólnienie: uczniowie polscy
poddawali się rusyfi kacji.
Napiszcie zwięzłą defi nicję
tego terminu.
Wnioski: mówienie po rosyjsku
przez Polaków było dowodem
na poddawanie się przez nich
rusyfi kacji.
Zachowanie konkretnego
bohatera: uczniowie polscy
mówili po rosyjsku na lekcji.
6. Oceńcie postawę profesora Sztettera na lekcji języka polskiego. Zwróćcie
uwagę na jego zachowanie przed recytacją Zygiera i w czasie recytacji.
134