Page 136 - polski 7 cz 1
P. 136

3.   Przeanalizuj zdarzenia zakończone wystąpieniem Zygiera. Odpowiedz
                                                 na pytania.



                                                        W jakim języku odpowiadał początkowo Zygier? Dlaczego?





                                                           Jakie wrażenie wywołał u nauczyciela? Dlaczego?





                                                            Na co się w końcu zdecydował Zygier? Dlaczego?
        Karta pocztowa przedstawiająca
        portret Stefana Żeromskiego oraz
        jego autograf (1905 r.)
                                                  Na co się narażał Zygier w przypadku wejścia na lekcję Rosjan? Dlaczego?




                                               Jak się zachowali słuchacze, jakie uczucia wywołało w nich wystąpienie Zygiera?
                                                                           Dlaczego?



                                            4.   Ustalcie w grupach:
                                                 a)   jaki wpływ na postawę uczniów wobec języka ojczystego i zniewolonej
                                                     ojczyzny mogła mieć recytacja Reduty Ordona?
                                                 b)   dlaczego – waszym zdaniem – właśnie ten utwór został wybrany przez
                                                     autora powieści?


                                            5.   Korzystając z poniższego schematu, uogólnij według wzoru
                                                 (przedstawionego poniżej, a odnoszącego się do ogółu uczniów) postawę
                                                 głównego bohatera przeczytanego fragmentu.



                                                                            Uogólnienie: uczniowie polscy
                                                                            poddawali się rusyfi kacji.
                                                                            Napiszcie zwięzłą defi nicję
                                                                            tego terminu.

                                                                            Wnioski: mówienie po rosyjsku
                                                                            przez Polaków było dowodem
                                                                            na poddawanie się przez nich
                                                                            rusyfi kacji.


                                                                            Zachowanie konkretnego
                                                                            bohatera: uczniowie polscy
                                                                            mówili po rosyjsku na lekcji.




                                            6.   Oceńcie postawę profesora Sztettera na lekcji języka polskiego. Zwróćcie
                                                 uwagę na jego zachowanie przed recytacją Zygiera i w czasie recytacji.

                                      134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141