Page 138 - polski 7 cz 1
P. 138
9. Wygłoście w klasie przemówienia. Niech zrobią to ochotnicy –
przedstawiciele grup. Następnie oceńcie, które przemówienie było
najbardziej przekonujące, które najlepiej wygłoszone, a które zawierało
najlepsze argumenty. Porozmawiajcie o zaletach i wadach waszych
przemówień.
10. Napisz tekst własnego przemówienia na ważny – według ciebie – temat.
11. Przypomnij sobie Rotę Marii Konopnickiej. Przygotuj na podstawie
dostępnych źródeł informacje na temat dzieci z Wrześni, które
przeciwstawiły się germanizacji. Opracuj je według planu.
Uczestnicy strajku dzieci ze szkoły
we Wrześni w latach 1901–1902
Germanizacja – cechy zjawiska
Gdzie miała miejsce? Czym się przejawiała? Jak dzieci z Wrześni
przeciwstawiły się
germanizacji?
Jakie były tego skutki?
12. Obejrzyj fragment filmu Pawła Komorowskiego Syzyfowe prace,
przedstawiający niezwykłą lekcję polskiego.
a) Powiedz, czy jest to wierna adaptacja powieściowego pierwowzoru.
b) Zwróć uwagę na sposoby budowania nastroju w kulminacyjnej scenie,
szczególnie plany filmowe, ruchy kamery, dźwięk, grę aktorów. Opisz
te elementy.
c) Porównaj literacki opis recytacji Reduty Ordona ze sposobem
interpretacji tekstu przez odtwórcę roli Zygiera, Tomasza
Piątkowskiego. Czy aktor sprostał zadaniu?
Opisz mimikę i postawę osób przedsta-
wionych na zdjęciu. O czym, twoim zda-
niem, rozmawiają? Kadr z filmu pt. Syzyfowe prace w reżyserii Pawła Komorowskiego z 2000 r.
136