Page 137 - polski 7 cz 1
P. 137
7. Syzyfowe prace – taki tytuł nosi powieść Stefana Żeromskiego, z której
pochodzi omawiany fragment.
a) Wyjaśnij na podstawie słownika frazeologicznego, co oznacza
to wyrażenie.
b) Zastanów się i powiedz, dlaczego w świetle fragmentu powieści
działania Rosjan, mające na celu zrusyfikowanie polskiej młodzieży,
miały okazać się właśnie syzyfową pracą.
Co zamierzali osiągnąć Rosjanie
m.in. w gimnazjum klerykowskim? Co o tym świadczy?
Jak należy rozumieć tytuł
Syzyfowe prace?
Dlaczego do pewnego momentu
Co zdecydowało o ich niepowodzeniu?
im się to udawało?
8. Opracujcie w grupach teksty przemówienia dla osoby, która wcieli się w rolę Wskazówki dla osoby
ucznia zwracającego się do kolegów po recytacji Zygiera. przemawiającej:
Temat przemówienia: Stańmy przeciw rusyfikacji • używaj zdań wykrzyknikowych,
Cel: zachęcić uczniów do czytania polskiej literatury, która nie pozwoli podnoś głos w miejscach
zapomnieć o ojczyźnie i języku, a w konsekwencji przygotuje do walki szczególnie ważnych,
o wolną Polskę • powtarzaj ważne słowa nawet
dwa, trzy razy,
Możecie wykorzystać poniższy plan wypowiedzi: • używaj gestów zachęcających
a) Zwrot do koleżanek i kolegów: do działania (np. podniesiona ręka,
– uroczysty: „Drogie koleżanki i szanowni koledzy!” zdecydowane ruchy rąk),
– nieoficjalny: „Ludzie!”. • używaj często zaimka my
b) Krótkie przedstawienie sytuacji, np.: i czasowników w 1. osobie liczby
„Zmuszają nas w szkole do mówienia po rosyjsku...”,
„Mamy swój język ojczysty, a nie możemy się nim posługiwać w szkole…”. mnogiej – dają one poczucie
c) Omówienie zagrożenia, np.: wspólnoty wartości i działań.
„Niedługo staniemy się posłusznymi niewolnikami zaborców...”,
„Będziemy musieli myśleć po rosyjsku”.
d) Wskazanie sposobu przeciwstawienia się rusyfikacji, np.:
„Chcą, abyśmy czytali i mówili po rosyjsku, a my czytajmy i mówmy
po polsku...”,
„Zygier pokazał nam, jaką moc ma polski wiersz, zorganizujmy w domu
spotkania z polską literaturą”.
e) Pokazanie pozytywnych skutków działań, np.:
„Pokonamy Rosjan polską mową, wyrzucimy ich w końcu z Polski”,
„Będziemy się uczyć w polskich szkołach”.
f) Ponowne wskazanie celu i wezwanie do działania, np.:
„Uczniowie, Polacy, czytajmy po polsku, mówmy po polsku, myślmy
po polsku. Nie dajmy się zrusyfikować i pokonać! Zwyciężymy!”.
135