Page 137 - polski 7 cz 1
P. 137

7.   Syzyfowe prace – taki tytuł nosi powieść Stefana Żeromskiego, z której
              pochodzi omawiany fragment.

              a)   Wyjaśnij na podstawie słownika frazeologicznego, co oznacza
                   to wyrażenie.
              b)   Zastanów się i powiedz, dlaczego w świetle fragmentu powieści
                   działania Rosjan, mające na celu zrusyfikowanie polskiej młodzieży,
                   miały okazać się właśnie syzyfową pracą.


              Co zamierzali osiągnąć Rosjanie
             m.in. w gimnazjum klerykowskim?           Co o tym świadczy?





                                  Jak należy rozumieć tytuł
                                     Syzyfowe prace?






                                                  Dlaczego do pewnego momentu
           Co zdecydowało o ich niepowodzeniu?
                                                       im się to udawało?


          8.   Opracujcie w grupach teksty przemówienia dla osoby, która wcieli się w rolę   Wskazówki dla osoby
              ucznia zwracającego się do kolegów po recytacji Zygiera.               przemawiającej:
              Temat przemówienia: Stańmy przeciw rusyfikacji                         •   używaj zdań wykrzyknikowych,
              Cel: zachęcić uczniów do czytania polskiej literatury, która nie pozwoli   podnoś głos w miejscach
              zapomnieć o ojczyźnie i języku, a w konsekwencji przygotuje do walki       szczególnie ważnych,
              o wolną Polskę                                                         •   powtarzaj ważne słowa nawet
                                                                                         dwa, trzy razy,
              Możecie wykorzystać poniższy plan wypowiedzi:                          •   używaj gestów zachęcających
              a)   Zwrot do koleżanek i kolegów:                                         do działania (np. podniesiona ręka,
                   – uroczysty: „Drogie koleżanki i szanowni koledzy!”                   zdecydowane ruchy rąk),
                   – nieoficjalny: „Ludzie!”.                                        •   używaj często zaimka my
              b)   Krótkie przedstawienie sytuacji, np.:                                 i czasowników w 1. osobie liczby
                   „Zmuszają nas w szkole do mówienia po rosyjsku...”,
                   „Mamy swój język ojczysty, a nie możemy się nim posługiwać w szkole…”.  mnogiej – dają one poczucie
              c)   Omówienie zagrożenia, np.:                                            wspólnoty wartości i działań.
                   „Niedługo staniemy się posłusznymi niewolnikami zaborców...”,
                   „Będziemy musieli myśleć po rosyjsku”.
              d)   Wskazanie sposobu przeciwstawienia się rusyfikacji, np.:
                   „Chcą, abyśmy czytali i mówili po rosyjsku, a my czytajmy i mówmy
                   po polsku...”,
                   „Zygier pokazał nam, jaką moc ma polski wiersz, zorganizujmy w domu
                   spotkania z polską literaturą”.
              e)   Pokazanie pozytywnych skutków działań, np.:
                   „Pokonamy Rosjan polską mową, wyrzucimy ich w końcu z Polski”,
                   „Będziemy się uczyć w polskich szkołach”.
              f)   Ponowne wskazanie celu i wezwanie do działania, np.:
                   „Uczniowie, Polacy, czytajmy po polsku, mówmy po polsku, myślmy
                   po polsku. Nie dajmy się zrusyfikować i pokonać! Zwyciężymy!”.

                                                                                   135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142