Page 97 - polski 7 cz 2
P. 97

7.   Uzupełnij w zeszycie „rodzinne” drzewko podanymi wyrazami.            Ciekawe!
              a)   Wskaż, który wyraz jest niepodzielny słowotwórczo (będzie to „głowa”   Badaniem  pochodzenia  wyrazów,
                   tej rodziny wyrazów).                                             zwłaszcza  tych  niepodzielnych  słowo-
              b)   Przeanalizuj sposoby tworzenia podanych w ramce słów – wpisz      twórczo, zajmuje się nauka zwana ety-
                   w odpowiednie miejsca wyrazy pochodne.                            mologią. Jeśli chcesz dowiedzieć się,
              c)   Podkreśl rdzeń w całej rodzinie, pamiętając o obocznościach.
                                                                                     skąd pochodzi jakiś wyraz, zajrzyj do
                                                                                     słownika etymologicznego. Pierwszy
                                                                                     słownik etymologiczny języka polskie-
            kwietniowy  kwiateczek  kwiecisty  kwiat  kwieciście  kwiatek  kwiecień  go i jednocześnie jeden z pierwszych
                                                                                     słowników tego typu w dziedzinie języ-
                                                                                     ków słowiańskich opracował oraz wy-
                                                                                     dał w 1927 r. Aleksander Brückner (czyt.
                                                                                     brukner; 1856–1939), polski slawista (czyli
                                                                                     znawca kultury Słowian), historyk litera-
                                                                                     tury i kultury polskiej.




                 kwiatek







                                        kwietniowy               kwieciście































                                                                                     O czym warto byłoby porozmawiać z Ja-
                                                                                     nem  Twardowskim, siadając przy nim
                                                                                     na ławce? Powiedz kilka zdań, wykorzy-
                                                                                     stując w wypowiedzi jak najwięcej wy-
                                                                                     razów utworzonych od rzeczowników:
                                                                                     smutek lub radość.

                                                                                   95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102