Page 96 - polski 7 cz 2
P. 96

1.   Do kogo zwraca się podmiot liryczny w wierszu Jana Twardowskiego?
                                                 Weź pod uwagę czasowniki zarówno w 2 osobie liczby pojedynczej,
                                                 jak i w 1 osobie liczby mnogiej. Swoją odpowiedź poprzyj argumentami
                                                 sformułowanymi na podstawie utworu.


                                            2.   Powiedz, z czym i dlaczego odbiorca powinien się śpieszyć?
        Oksymoron – rodzaj                  3.   Rozważ zdanie zawierające środek stylistyczny zwany oksymoronem:
        przenośni, zestawienie wyrazów           „Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna”.
        o przeciwstawnym, wykluczającym się      a)   Jaki efekt osiągnął poeta, zestawiając wyrazy: „pewny”, „pewność”
        znaczeniu, np. słodka gorycz.                i „niepewna”?
                                                 b)   Co na ich podstawie można powiedzieć o ludzkim losie?

                                            4.   Spróbujcie dodać własne uzasadnienie potrzeby pośpieszenia się z czymś
                                                 w życiu. Porównajcie swoje pomysły w klasie.

                                            5.   Od czasownika śpieszyć się utwórz w zeszycie:
                                                 •   imiesłów przymiotnikowy czynny,
                                                 •   imiesłów przysłówkowy współczesny,
                                                 •   inny czasownik (za pomocą formantu po-).

                                                 a)   Przyjrzyj się budowie utworzonych wyrazów – oddziel podstawy
                                                     słowotwórcze od formantów i nazwij formanty.
                                                 b)   Podkreśl wspólną cząstkę (rdzeń) we wszystkich trzech wyrazach.

                                            Rdzeń to najmniejsza znacząca część wyrazu, która nie podlega podziałowi
                                            słowotwórczemu i powtarza się we wszystkich wyrazach pokrewnych, tworzących rodzinę
                                            wyrazów (np. w wyrazach: góra – góral – górka – pagórek rdzeniem jest cząstka -gór-).
                                            Rdzeń zawiera ogólne znaczenie, wspólne dla całej rodziny wyrazów. W rdzeniu często
                                            występują oboczności, czyli wymiany głosek (np. droga – dróżka – przydrożny).

                                            W wyrazach niepodzielnych słowotwórczo (czyli takich, do których nie jesteśmy w stanie
                                            podać wyrazów podstawowych istniejących we współczesnej polszczyźnie) rdzeń jest
                                            równy podstawie słowotwórczej bez końcówki fleksyjnej (np. kar-a, drog-a).
                                            W wyrazach pochodnych, podzielnych słowotwórczo (czyli takich, dla których
                                            ustalimy wyrazy podstawowe), rdzeń może stanowić całość lub tylko część podstawy
                                            słowotwórczej (np. w wyrazie górka do podstawy słowotwórczej wchodzi cały rdzeń,
                                            ale w wyrazie nakolannik, pochodzącym od wyrażenia na kolanie jest składnikiem tylko
                                            części podstawy: -kolan-).

                                            Rodzina wyrazów (wyrazy pokrewne) to grupa wyrazów mających wspólny rdzeń, który
                                            jest nośnikiem wspólnego dla wszystkich wyrazów elementu znaczeniowego (np. nos,
                                            nosek, nosowy, nosowość; lek, leczyć, lekarz, lekarka, lecznica).

                                            6.   Uzupełnij w zeszycie tabelę – dopisz inne wyrazy pokrewne do wyrazu
                                                 śpieszyć się.


                                                                  pokrewny          pokrewny         pokrewny
                                                                 rzeczownik        przymiotnik       przysłówek

                                                śpieszyć się


                                       94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101