Page 141 - polski 8 cz1
P. 141

a)   Powiedz, czego dowiedziałeś się z tekstu o nastrojach mieszkańców   Stylizacja językowa – zabieg
                   Warszawy tuż przed wybuchem II wojny światowej.                   mający na celu upodobnienie
              b)   Wskaż w tekście wyrazy, które nie występują w języku ogólnym, ale   wypowiedzi do określonego stylu.
                   wskazują na zastosowaną przez pisarza stylizację językową. Zwróć   Aby to osiągnąć, stosuje się m.in.
                   uwagę na to, że autor zachował w pisowni oryginalną wymowę        wyrazy i konstrukcje charakterystyczne
                   niektórych słów.                                                  dla języka, który chce się naśladować.
              c)   Przekształćcie wybrany fragment tekstu, eliminując wszelkie elementy   Przykładami stylizacji językowej
                   gwarowe w słownictwie oraz w zapisie. Następnie porównajcie go
                   z oryginałem i porozmawiajcie o tym, jaki efekt osiągnął Stefan   są archaizacja (wprowadzenie
                   Wiechecki, naśladując w tekście gwarę warszawską. Czy któreś      elementów języka dawnej epoki,
                   dialektyzmy was rozśmieszyły?                                     np. średniowiecza) i dialektyzacja
                                                                                     (wprowadzenie słownictwa

          5.   Podzielcie się na grupy i przeprowadźcie badania nad językiem osób    charakterystycznego dla określonej
              z waszego otoczenia. Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.               gwary lub dialektu). Zabieg ten służy
                                                                                     różnym celom – może wprowadzać
                                                                                     w realia epoki czy przedstawianego
                                                                                     środowiska, bywa też źródłem humoru.
            Plan badania języka
                                                                                     Dialektyzmy – wyrazy, konstrukcje
            I                                                                        składniowe, również typ wymowy lub
            Na początku wybierzcie obiekt badań – kolegów, przedstawicieli jakiegoś zawodu,   wariant odmiany wyrazu, właściwe
            osoby starsze, ludzi mówiących gwarą. Dobór poprzedźcie intuicyjnymi obserwa-  jakiemuś dialektowi lub gwarze,
            cjami, które powinny określić, czy dana grupa używa jakiejś odmiany polszczyzny,   i pojawiające się w polszczyźnie
            np. regionalnej, zawodowej, środowiskowej. Można też obserwować zróżnicowanie   ogólnej, np. wymowa [mliko] zamiast
            w użyciu języka w zależności od sytuacji: w gronie znajomych, wśród obcych, w kon-  [mleko]; wielkopolskie pyry lub
            takcie z dorosłymi, a więc odmian mówionej i pisanej (starannej i potocznej). Aby   podhalańskie grule zamiast ziemniaki;
            to zrobić, trzeba wsłuchać się w wypowiedzi ludzi, zwrócić uwagę na dobór słow-  mazowieckie śmieli się zamiast
            nictwa, sposób wymowy itp. i określić, czy używają np. jakichś charakterystycznych,   śmiali się. Zwykle dialektyzmy są
            specyficznych wyrazów właściwych dla grupy lub sytuacji.
                                                                                     niedopuszczalne w polszczyźnie
                                                                                     ogólnej.
            II
            Następnie musicie wniknąć głębiej w materię językową – notować wyrazy, wyja-
            śniać ich znaczenia, pytać o szczegóły członków badanej grupy.

            III
            Zebrany materiał opiszcie, potwierdzając słuszność dokonanego wyboru, oraz
            przedstawcie zestawienie wyrazów z krótkim komentarzem. Oczywiście to tylko
            wprawka przed przyszłymi badaniami naukowymi. Ma ona was bardziej pobudzić
            do działania i obserwowania, niż sprawdzić wiedzę, ale wartość waszych wniosków
            może okazać się znaczna. Z tego biorą początek przyszłe sukcesy naukowe, a także
            rodzi się dociekliwość badawcza i poznawcza.


                                                                                     Ciekawe!
          6.   Zachodzi obawa, że wraz z upowszechnieniem się środków masowego
              przekazu całkiem zanikną terytorialne odmiany języka. Porozmawiajcie   Bywa, że w niektórych regionach używa
              o tym w klasie.                                                        się znanych wyrazów w innym znacze-
              a)   Czy według was jest to pozytywne czy negatywne zjawisko?          niu, np.: synek (na Śląsku zamiast chło-
              b)   W jaki sposób środki masowego przekazu wpływają na ujednolicenie   pak), chodnik (na Śląsku zamiast wyro-
                   się polszczyzny?                                                  bisko w kopalni),  drzewko (w Krakowie
                                                                                     zamiast  choinka).  Ich  użycie  w  języku
          7.   Dowiedz się, jak użytkownicy niektórych polskich dialektów dbają o to,   ogólnym może doprowadzić do niepo-
              aby ich mowa nie została zapomniana. Przedstaw swoje ustalenia w klasie.  rozumień.

                                                                                   139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146