Page 74 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 74

Doświadczenie 21.


        Sprawdzamy, czy jedna substancja rozprzestrzenia się w drugiej
        Niezbędne przedmioty:  szklanka, torebka herbaty, 2 menzurki, nadmanganian potasu, zimna i gorąca woda, perfumy
                             w butelce (odświeżacz powietrza w płynie)

        Wykonanie:
        •  A.   Włóż torebkę herbaty do szklanki z gorącą
              wodą i zaobserwuj, co się dzieje w wodzie.
        •  B.   Wlej do jednej menzurki zimną wodę,
              a do drugiej – gorącą. Wrzuć do obu
              menzurek odrobinę nadmanganianu potasu
              i zaobserwuj, co się dzieje
              w obu menzurkach.
        •  C.   Otwórz buteleczkę perfum w jednym
              końcu sali. Zaobserwuj, czy czujesz zapach
              w drugim końcu sali.

        Obserwacje:
        •  A.  Widzimy rozchodzące się smugi esencji herbacianej, które po pewnym czasie zabarwiają wodę w całym naczyniu.
        •  B.  Nadmanganian potasu rozprzestrzenia się w menzurkach. Znacznie szybciej w menzurce z gorącą wodą.
        •  C.  Zapach perfum czuć po pewnym czasie w całej sali.
        Wniosek:     Cząsteczki jednej substancji (esencji herbacianej, nadmanganianu potasu) zderzają się z cząsteczkami wody,
                     wnikają pomiędzy nie oraz przemieszczają się w różnych kierunkach. Im wyższa temperatura cieczy, tym
                     szybciej się one przemieszczają. Perfumy parują i samoistnie mieszają się z powietrzem.




                                                   Dyfuzja i jej znaczenie
                                            W doświadczeniu zaobserwowałeś, że cząsteczki różnych substancji się prze-
                                            mieszczają i mieszają. Takie samorzutne rozprzestrzenianie się cząste-
                                            czek jednej substancji w drugiej nazywamy dyfuzją. Zjawisko dyfuzji
                                            zachodzi także w ciałach stałych (il. 3.14), ale znacznie wolniej niż w cieczach
                                            lub gazach. Zauważyłeś również, że szybkość dyfuzji zależy od temperatu-
                                            ry,  co  oznacza,  że  w  wyższej  temperaturze  średnie  szybkości  cząsteczek  są
                                            większe. Dyfuzja przekonuje nas o kinetyczno-cząsteczkowej budowie mate-
                                            rii. Każda substancja – stała, ciekła i gazowa – jest zbudowana z cząsteczek.
        3.14  Sztabka złota i ołowiu po     Wiemy,  że  cząsteczki  są  bardzo  małe  i  dla  nas  niewidoczne.  Ich  rozmiary
        upływie kilku lat – przykład dyfuzji
        w ciałach stałych                   podaje się w nanometrach (nm). Przypomnijmy, że 1 nm = 0,000000001 m.
                                            Cząsteczki różnych substancji są różnej wielkości i różnych kształtów.
                                               Zjawisko dyfuzji odgrywa dużą rolę w przyrodzie i ma istotne znaczenie
                                            dla życia ludzi i zwierząt. Dzięki dyfuzji i osmozie (zjawisko podobne do dyfu-
                                            zji) następuje przenikanie substancji odżywczych w organizmach czy wymiana
                                            gazowa przez skórę. Również dzięki dyfuzji rozchodzi się w wodzie przechwy-
                                            tywany z powietrza tlen, co umożliwia rybom oddychanie na dnie zbiorników.

                                       72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79