Page 179 - historia 8
P. 179

Załamanie gospodarcze

          Era  dobrobytu  skończyła  się  w  połowie  dziesięciolecia.  Drogie  inwestycje
          nie zwróciły się w takim stopniu, jakiego oczekiwały władze. Nie nastąpił
          wzrost dochodów państwa. Wydatki na budowę nowych fabryk przekroczyły
          możliwości budżetu. Ostatecznie inwestycje w przemysł ciężki trzeba było
          finansować ze środków przeznaczonych na konsumpcję. Wielu budów nie
          ukończono. Część inwestycji okazała się nierentowna.
             Główną przyczyną słabości polskiej gospodarki było centralne planowa-   Linia montażowa pojazdów marki
          nie. Wymagało ono utrzymywania rozbudowanej administracji. W znaczącym     Fiat 126p w Fabryce Samochodów
          stopniu podnosiło to koszty, spowalniało i utrudniało produkcję. Problemami   Małolitrażowych w Bielsku-Białej
          były niegospodarność, niska wydajność pracy i powszechne marnotrawstwo.
          W dużej mierze odpowiedzialność za to ponosiła kadra zarządzająca zakła-
          dami. Wysokie stanowiska zajmowali ludzie lojalni wobec partii. Często były
          to osoby o miernych umiejętnościach, które nie potrafiły skutecznie zarzą-
          dzać produkcją.
             W drugiej połowie lat 70. XX w. w państwowej kasie zaczęło brakować
          pieniędzy  na  spłatę  zaciągniętych  kredytów.  Aby  pozyskać  nowe  środki,
          władze zwiększyły eksport żywności. Pojawiły się pierwsze oznaki kryzysu
          – brak podstawowych towarów na rynku. Coraz dłużej trzeba było czekać
          na przydział mieszkania czy samochodu. Latem 1976 r. wprowadzono kartki
          na cukier. Sytuację pogorszyła klęska nieurodzaju. Tymczasem rząd wciąż
          zaciągał nowe kredyty. Zła sytuacja gospodarcza przyczyniła się do spadku
          popularności Gierka. Rzeczywistość rozmijała się z lansowanymi przez jego   Bilet towarowy uprawniał
          ekipę hasłami Polski jako potęgi gospodarczej.                             do zakupu jednego kilograma cukru.




                                                                                     Wybudowanie fabryk w Polsce
                                                                                     pochłaniało o wiele więcej
                                                                                     czasu i pieniędzy niż w krajach
                                                                                     kapitalistycznych. Na zdjęciu:
                                                                                     budowa Huty Katowice w Dąbrowie
                                                                                     Górniczej. Koszt budowy jednego
                                                                                     z największych kombinatów
                                                                                     metalurgicznych w Europie
                                                                                     oszacowano na 25 miliardów
                                                                                     złotych. Ostatecznie budowa
                                                                                     kosztowała kilka razy więcej.
             Jedną  z  przyczyn  problemów  ekonomicznych  stanowiła  zależność  go-
          spodarcza  od  ZSRS.  Polska  była  zmuszona  sprzedawać  Sowietom  wiele
          artykułów po mocno zaniżonych cenach. Dotyczyło to szczególnie towarów
          kosztownych w produkcji, np. okrętów, elektroniki czy nawozów sztucznych.
          W zamian ZSRS dostarczał Polsce niskiej jakości rud żelaza. Od Sowietów
          był też uzależniony przemysł energetyczny. Ważne surowce, takie jak ropa
          naftowa czy gaz ziemny, były w całości sprowadzane z ZSRS.

                                                                                   177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184