Page 103 - kl 7 cz1
P. 103
8 Wykonaj działania zgodnie z podanym wzorem.
(30 – 15 ) : 15 = 30 : 15 – 15 : 15 = 2 – 1 = 7
3
3
3
3
3
3
3
3
5
3
5
5
a) (32 – 16 ) : 16 b) (0,75 – 1,5 ) : 0,75 3
3
1 4
5
5
c) (( –1 ) + ( ) ) : ( ) 3 4 3 4 d ) (7 + 3,5 ) : 3,5
5
2 4 4
9 Oblicz.
5 · 5 · ( ) ( ) : ( )
1 34
1 12
1 8
125
15
a) 5 b) 4 4
(5 ) · (5 ) · 5 12 4 : 4 · ( )
1 2
3 5
25 3
4
3
4
10 Przedstaw każdą podaną sumę w postaci potęgi.
a) 2 + 2 b) 3 + 3 + 3
4
5
4
4
5
c) 4 + 4 + 4 + 4 3 d) 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 7
7
7
7
7
7
3
3
3
e) 5 + 5 + 5 + 5 + 5 8 f) 2 + 2 + 2 + 2 6
8
8
6
6
8
8
6
11 Zapisz wyrażenia w postaci potęgi według podanego wzoru:
3 · 4 + 4 = 3 · 4 + 1 · 4 = 4 · (3 + 1) = 4 · 4 = 4 6
5
5
5
5
5
5
2
3
3
a) 3 · 5 + 2 · 5 b) 8 · 3 – 5 · 3 2
c) 2 · 2 + 3 · 2 – 2 4 d) 6 · 7 + 7 9
4
4
9
7
7
3
3
e) 8 · 3 + 3 f) 6 + 2 · 6 + 3 · 6 3
25
27
26
12 Mateusz miał uzasadnić, że liczba 2 + 2 + 2
jest podzielna przez 7. Zobacz, jak to zrobił.
2 + 2 + 2 =
27
25
26
= 2 · (1 + 2 + 2 ) = 2 · 7
2
25
25
26
25
27
Liczba 2 + 2 + 2
jest równa iloczynowi liczb
25
2 i 7. To oznacza, że jest
ona podzielna przez 7.
Uzasadnij, że:
11
10
12
a) liczba 5 + 5 + 5 jest podzielna
przez 31,
7
b) liczba 3 + 3 + 3 + 3 jest podzielna
9
10
8
przez 120.
13 Zapisz liczbę, której sześcian jest równy sumie
sześcianów trzech kolejnych liczb jednocyfrowych.
101