Page 138 - kl 7 cz1
P. 138

Przykład 5

          Obliczmy wartość wyrażenia. Pamiętajmy o kolejności wykonywania działań.

          a)  7 15 +  60 – 6 3 · 3 5        b)  (2,5 12 + 0,7 12    ) :  6      c)  30 22 : 5 11 ·  2


          a)  7 15 +  60 – 6 3 · 3 5 =      Obliczamy iloczyn liczb 6 3 i 3 5.
             = 7 ·  15 +  60 – 6 · 3 ·  3 · 5 =
             = 7 ·  15 +  4 · 15 – 18 ·  15 =  Korzystamy z poznanych własności działań. Liczba 60 jest iloczynem

             = 7 ·  15 +  4 ·  15 – 18 ·  15 =  liczb 4 i 15. Pierwiastek iloczynu jest równy iloczynowi pierwiastków.
             = 7 ·  15 + 2 ·  15 – 18 ·  15 =
             = (7 + 2 – 18) ·  15 = = –9 15  Dodajemy i odejmujemy liczby, przez które mnożymy  15.

          b)  (2,5 12 + 0,7 12    ) :  6 =  Wykonujemy działanie w nawiasie.
             = (2,5 ·  12 + 0,7 ·  12    ) :  6 =
             = (2,5 + 0,7) ·  12 :  6 =

             = 3,2 ·  12 :  6 = 3,2 ·  12 ·   1 6  =  Zastępujemy dzielenie przez  6 mnożeniem przez odwrotność tej liczby.
             = 3,2 ·   12  = 3,2 ·   12  = 3,2 2  Iloraz pierwiastków jest równy pierwiastkowi z ilorazu.
                    6         6

          c)  30 22 : 5 11 ·  2 =  30 22  ·  2 =  Najpierw wykonujemy dzielenie liczb 30 22 i 5 11. Zastępujemy znak
                               5 11
                                            dzielenia kreską ułamkową.
             =   30 ·  22  ·  2 =   30  ·   22  ·  2 =
                5 ·  11      5   11

             = 6 ·   22  ·  2 = 6 ·  2 ·  2 =   Iloraz pierwiastków jest równy pierwiastkowi z ilorazu.
                   11
             = 6 · 2 = 12



        5.   Oblicz wartość każdego podanego wyrażenia. Pamiętaj o kolejności wykonywania działań.

             a)  3 18 – 8 2 +  10 ·  5      b)  (2 15 + 7 15    ) : 3 5         c)  4 21 :  3 +  14 ·  2


          Przykład 6

          Obliczmy wartość wyrażenia.

                4
                   3
                                                          2
                                                      2
          a)  5  –  –125                    b)  5 –  1  6  + 8                  c)  5 ·  5 ·  25
                9                                  2
                4
                                                1
                                       7
                   3
          a)  5  –  –125 =   49  – (–5) =   + 5 = 2  + 5 = 7  1
                9            9         3        3        3
                                                          1
          b)  5 –  1  6  + 8  = 5 –  1  36 + 64 = 5 –  1  100 = 5 –   · 10 = 5 – 5 = 0
                        2
                    2
                 2             2               2          2
          c)  5 ·  5 ·  25 =  5 ·  5 · 5 =  5 ·  25 =  5 · 5 =  25 = 5
                                      136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143