Page 153 - kl 7 cz 2
P. 153

Przykład 4

            Narysujmy odcinek równoległy do odcinka AB

            a)  o tej samej długości, co odcinek AB,            b)  3 razy dłuższy od odcinka AB.

            a)                                                    Zaznaczmy punkt K, który będzie końcem odcinka
                                                                równoległego do odcinka AB.
                                   B


                                      K
                  A

                                                   L              Z punktu K przesuwamy się o 5 jednostek w prawo
                                                                i 3 jednostki w górę (bo aby „dotrzeć” z punktu A do
                                   B                            punktu B, przesuwaliśmy się o 5 jednostek w prawo i 3
                                                                jednostki w górę).
                                     K
                  A                                               Zaznaczamy punkt L.


                                                   L              Odcinek KL jest równoległy do odcinka AB i ma tę
                                                                samą długość, co odcinek AB.
                                   B


                                     K
                  A


            b)                                                                      Z punktu L odliczamy 5 jednostek
                                                                            N     w prawo i 3 jednostki w górę.
                                                                                  Zaznaczamy punkt M. Z punktu
                                                                                  M odliczamy 5 jednostek w prawo
                                                              M                   i 3 jednostki w górę. Zaznaczamy
                                                                                  punkt N. Odcinek KN jest
                                                                                  równoległy do odcinka AB
                                                L                                 i 3 razy dłuższy od odcinka AB.
                                B



                                  K
                A






          5.   Narysuj w układzie współrzędnych odcinek EF, jeśli E = (1, 4), F = (8, 3). Narysuj odcinek OP równoległy do
               odcinka EF, o tej samej długości, co odcinek EF. Narysuj odcinek OR równoległy do odcinka EF, którego
               długość jest 2 razy większa od długości odcinka EF.

                                                                                   151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158