Page 153 - kl 7 cz 2
P. 153
Przykład 4
Narysujmy odcinek równoległy do odcinka AB
a) o tej samej długości, co odcinek AB, b) 3 razy dłuższy od odcinka AB.
a) Zaznaczmy punkt K, który będzie końcem odcinka
równoległego do odcinka AB.
B
K
A
L Z punktu K przesuwamy się o 5 jednostek w prawo
i 3 jednostki w górę (bo aby „dotrzeć” z punktu A do
B punktu B, przesuwaliśmy się o 5 jednostek w prawo i 3
jednostki w górę).
K
A Zaznaczamy punkt L.
L Odcinek KL jest równoległy do odcinka AB i ma tę
samą długość, co odcinek AB.
B
K
A
b) Z punktu L odliczamy 5 jednostek
N w prawo i 3 jednostki w górę.
Zaznaczamy punkt M. Z punktu
M odliczamy 5 jednostek w prawo
M i 3 jednostki w górę. Zaznaczamy
punkt N. Odcinek KN jest
równoległy do odcinka AB
L i 3 razy dłuższy od odcinka AB.
B
K
A
5. Narysuj w układzie współrzędnych odcinek EF, jeśli E = (1, 4), F = (8, 3). Narysuj odcinek OP równoległy do
odcinka EF, o tej samej długości, co odcinek EF. Narysuj odcinek OR równoległy do odcinka EF, którego
długość jest 2 razy większa od długości odcinka EF.
151