Page 157 - kl 7 cz 2
P. 157
3 W układzie współrzędnych dane są punkty X = (–1, 3), Y = (1, –2).
Narysuj:
a) odcinek AB równoległy do odcinka XY i o tej samej długości, co
odcinek XY,
b) odcinek CD trzy razy dłuższy od odcinka XY i równoległy do niego,
c) odcinek EF o tej samej długości, co odcinek XY, prostopadły do
niego i go przecinający,
d) odcinek GH o tej samej długości, co odcinek XY, prostopadły do
niego i go nieprzecinający,
e) odcinek IJ trzy razy dłuższy od odcinka XY, prostopadły do niego
i go przecinający,
f) odcinek KL dwa razy dłuższy od odcinka XY, prostopadły do niego
i go nieprzecinający.
4 Narysuj w układzie współrzędnych prostą przechodzącą przez punkty
A = (–5, 4), B = (–1, 1). Podaj współrzędne kilku punktów kratowych
leżących na tej prostej.
5 W układzie współrzędnych zaznacz punkty C = (1, –1), D = (2, –4),
P = (–1, –3). Podaj współrzędne punktu R, jeśli wiadomo, że:
a) odcinek PR jest równoległy do odcinka CD i jest tej samej długości,
co odcinek PR (podaj obie możliwości),
b) odcinek PR jest dwa razy dłuższy od odcinka CD i równoległy
do niego (podaj obie możliwości),
c) odcinek PR jest o tej samej długości, co odcinek CD, prostopadły
do niego i go przecinający,
d) odcinek PR jest o tej samej długości, co odcinek CD, prostopadły
do niego i go nieprzecinający,
e) odcinek PR jest cztery razy dłuższy od odcinka CD, prostopadły
do niego i go przecinający,
f) odcinek PR jest dwa razy dłuższy od odcinka CD, prostopadły
do niego i go nieprzecinający.
6 W układzie współrzędnych zaznacz punkty S = (–5, –2), T = (–1, –1),
A = (0, 2). Podaj współrzędne punktu B, jeśli wiadomo, że:
a) odcinek AB jest równoległy do odcinka ST i jest tej samej długości,
co odcinek ST,
b) odcinek AB jest dwa razy dłuższy od odcinka ST i równoległy
do niego,
c) odcinek AB jest o tej samej długości, co odcinek ST i jest
prostopadły do niego,
d) odcinek AB jest dwa razy dłuższy od ST i jest prostopadły do niego.
W każdym przykładzie podaj dwie możliwości.
155