Page 154 - kl 7 cz 2
P. 154
Przykład 5
Narysujmy odcinek prostopadły do odcinka AB o tej samej długości, co odcinek AB.
M B Zaznaczmy punkt M, który będzie końcem odcinka prostopadłego
do odcinka AB.
Rysujemy linie, po których „dotrzemy” z punktu A do punktu B. Powstaje
trójkąt prostokątny, którego przeciwprostokątną jest odcinek AB. Mamy
A dwie możliwości narysowania odcinka MN prostopadłego do odcinka AB.
Przypadek I
Obracamy narysowany trójkąt o kąt Z punktu M odliczamy 5 jednostek Odcinek MN jest szukanym
90° względem punktu A, zgodnie w dół i 3 jednostki w prawo. odcinkiem. Odcinek MN przecina
z ruchem wskazówek zegara. Zaznaczamy punkt N. odcinek AB.
M B M B M B
A A A
N N
Przypadek II
Obracamy trójkąt o kąt 90° Z punktu M odliczamy 5 jednostek Odcinek MN jest szukanym
względem punktu A, w przeciwną w górę i 3 jednostki w lewo. odcinkiem. Odcinek MN nie
stronę do ruchu wskazówek zegara. Zaznaczamy punkt N. przecina odcinka AB.
N N
B B B
M M M
c c c
A A A
152