Page 14 - kl 8 cz 1
P. 14

1.2     Zastosowanie proporcji do rozwiązywania problemów




        Podejmij temat                      W dużym pudełku zmieści się 2,5 razy więcej klocków niż w małym. W obu
                                                                                       2
                                            pudełkach liczba klocków czerwonych jest równa   liczby klocków żółtych.
                                                                                       3


        Ile klocków żółtych i ile klocków  czerwonych
        jest w małym pudełku?
        Ile klocków żółtych i  ile klocków  czerwonych   20 klocków                  40  klocków
        jest w dużym pudełku?




        Ciekawe!                            Proporcje  często  wykorzystujemy  do  rozwiązywania  zadań  tekstowych,  za-
                                            gadnień geometrycznych czy problemów z innych dziedzin.
                                            Czasami zamiast mówić na przykład, że liczba klocków czerwonych stanowi
                                            2  klocków żółtych, mówimy: stosunek liczby klocków czerwonych do liczby klo-
                                            3
                                            cków żółtych jest równy 2 : 3.



                                              Przykład 1

                                              Mama i Kasia lepiły pierogi. Kasia zrobiła ich 42. Stosunek liczby
                                              pierogów, które zrobiła mama, do liczby pierogów zrobionych przez
                                              Kasię jest równy 9 : 7. Obliczmy, ile pierogów zrobiła mama.

        W starożytnej Grecji obowiązywały za-
        sady zachowania określonych proporcji   Oznaczmy: x – liczba pierogów, które zrobiła mama.
        w architekturze i rzeźbie (kanony Poli-  x  9
        kleta i Lizypa). Uwzględnianie proporcji   42  =         Układamy proporcję. Mnożymy na krzyż.
                                                   7
        ważne było również w okresie renesan-  7x = 9 ∙ 42
        su. Żeby dzieło mogło być uznane za
        piękne (np. budowla, rzeźba, postać   7x = 378 | : 7     Obie strony równania dzielimy przez 7.
        ludzka na obrazie), musiało spełniać   x = 54
        warunki kanonu, tzn. części dzieła mu-
        siały pozostawać w określonych pro-   Mama zrobiła 54 pierogi.
        porcjach. Np. stosunek długości głowy
        do długości ciała wynosił  1 : 8, stosu-    ogródku posadzono 12 krzaków róż czerwonych i kilka krzaków
        nek długości głowy do długości twa-  1.   W
        rzy  −  5 : 4,  stosunek  wysokości  budowli   róż żółtych. Stosunek liczby krzaków róż czerwonych do liczby
        do długości budowli −  3 : 7. W okresie   krzaków róż żółtych jest równy 3 : 2. Oblicz, ile w tym ogródku
        renesansu zagadnieniem proporcji zaj-    posadzono krzaków róż żółtych.
        mował się m.in. Leonardo da Vinci, który
        swój kanon proporcji oparł na studium   2.   W   międzyszkolnym konkursie matematycznym wzięło udział
        ludzkiego ciała. Uznał, że ludzką sylwet-
        kę można wpisać w kwadrat i koło, gdzie   108 dziewcząt. Oblicz, ilu było uczestników tego konkursu, jeśli
        środek koła wyznacza pępek.              stosunek liczby dziewcząt do liczby chłopców był równy 4 : 5.

                                       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19