Page 21 - kl 8 cz 1
P. 21

•  Puszka farby wystarcza na        Liczba puszek farby (n) i pole      Ile razy więcej puszek farby kupimy,
                             2
            pomalowanie 4 m  powierzchni.     powierzchni (p) w m :               tyle razy większą powierzchnię
                                                                2
                                              p  = 4, p = 4n                      będziemy mogli pomalować.
                                              n
          •  Prędkość pojazdu jest stała      Czas jazdy (t) w godzinach i liczba   Ile razy czas jazdy będzie dłuższy,

            i wynosi 60  km .                 przejechanych kilometrów (s):       tyle razy więcej kilometrów
                        h                     s                                   przejedziemy.
                                              t  = 60, s = 60t
          •  Do usmażenia jednego omleta      Liczba omletów (n) i liczba jajek (j):  Ile razy więcej jajek zużyjemy do
            potrzebne są 3 jajka.             n  = 3, n = 3j                      zrobienia omletów, tyle razy więcej
                                              j                                   omletów zrobimy.


          •  Mapa została wykonana w skali    Długość odcinka na mapie (x) w cm   Ile razy dłuższy będzie odcinek
            1 : 180 000.                      i długość odcinka w rzeczywistości   na mapie, tyle razy dłuższy będzie
                                              (y) w cm:                           odcinek w rzeczywistości.
                                              y  = 180 000, y = 180 000x
                                              x



            Przykład 3

            Na taśmach ozdobnych co 5 cm przyszyte są kokardki. Kokardki znajdują się też na początku i na końcu
            taśmy. Taśmy, będące w sprzedaży, mają długości: 50 cm, 80 cm, 1 m, 1,2 m, 1,5 m. Uzasadnijmy, że liczba
            przyszytych kokardek i długość taśmy nie są wielkościami wprost proporcjonalnymi.

            Ustalmy, ile kokardek znajduje się na każdej taśmie. Sporządźmy rysunek pomocniczy dla najkrótszej taśmy.


                5 cm

            Liczbę odstępów między kokardkami ustalimy, dzieląc długość taśmy (t) przez 5 cm.
            Kokardki znajdują się na początku i na końcu taśmy, więc będzie ich o jedną więcej niż odstępów.
            Liczba kokardek k jest więc równa:
                t
            k =   + 1
                5
            Sporządźmy tabelę.


                  Długość taśmy t (w cm)            50           80           100           120           150
                    Liczba kokardek k               11            17           21            25           31


            Zauważmy, że  11  ≠  17 , zatem liczba przyszytych kokardek i długość taśmy nie są wielkościami wprost
                          50   80
            proporcjonalnymi.



          4.   Ojciec jest starszy od syna o 25 lat. Uzasadnij, że wiek ojca i wiek syna
               nie są wielkościami wprost proporcjonalnymi.

                                                                                   19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26