Page 23 - kl 8 cz 1
P. 23

Więcej na temat

          Wyobraźmy sobie, że 6 litrów soku musimy rozlać do jednakowych butelek. Do wyboru mamy butelki o pojemności:
          0,25 l, 0,3 l, 0,4 l, 0,5 l, 1 l, 1,5 l i 2 l.
          Zapiszmy w tabeli, ile butelek będziemy potrzebować w zależności od wyboru pojemności butelki.




                Pojemność butelki (w l)        0,25       0,3       0,4        0,5        1        1,5        2

                    Liczba butelek              24        20         15        12         6         4         3


          Zauważmy, że jeżeli wybierzemy butelki o pojemności 0,25 l, to będziemy potrzebować 24 butelki. Jeżeli wybierzemy
          butelki o pojemności 1,5 l, czyli 6 razy większej niż 0,25 l, to będziemy potrzebować 6 razy mniej butelek. Ile razy roś-
          nie pojemność butelki, tyle razy maleje ich liczba. Mówimy, że pojemność butelki i liczba butelek są wielkościami
          odwrotnie proporcjonalnymi lub że liczba butelek jest odwrotnie proporcjonalna do ich pojemności.
          Iloczyny pojemności butelki i liczby butelek są równe: 0,25 ∙ 24 = 0,3 ∙ 20 = 0,4 ∙ 15 = 0,5 ∙ 12 = 1 ∙ 6 = 1,5 ∙ 4 = 2 ∙ 3 = 6.
          Jeżeli dodatnie wielkości x, y są odwrotnie proporcjonalne, to ich iloczyn jest stały:
          xy = a, gdzie: x, y – liczby dodatnie
          Jeśli dodatnie wielkości x, y są odwrotnie proporcjonalne, to jeśli jedna z nich rośnie ileś razy, to druga maleje tyle
          samo razy.
          Wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi są np.: prędkość, z jaką porusza się rowerzysta i czas, w jakim przebę-
          dzie on drogę o długości 30 km.


          6.   Podaj trzy przykłady wielkości odwrotnie proporcjonalnych, z którymi spotykasz się w codziennym życiu.




         Zadania


           1   Przerysuj do zeszytu tabelę i uzupełnij ją tak, aby opisane w niej
               wielkości x i y były wprost proporcjonalne.
               a)   x   2,25  4,5  5         b)    x   1,5        7

                   y                10  15         y         3,3  4,2  7,8


           2   Mapę wykonano w skali 1 : 25 000.
               a)  Uzupełnij tabelę w zeszycie.                                      Skalę zapisaną w postaci 1 : 25 000
                                                                                     możemy zapisać, używając kreski
                       Odległość na mapie        0,8  1,4     3,6                    ułamkowej.
                              (w cm)                                                    1  – licznik skali
                                                                                      25 000 – mianownik skali
                   Odległość w rzeczywistości             0,5     1,25  2,3
                              (w km)                                                 Jeżeli licznik skali jest równy 1, to aby
                                                                                     obliczyć odległość w rzeczywistości,
               b)  Czy odległość w rzeczywistości (w km) i odległość na mapie (w cm)   należy pomnożyć długość odcinka
                 są wielkościami wprost proporcjonalnymi?                            na mapie przez mianownik skali.

                                                                                   21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28