Page 32 - kl 8 cz 1
P. 32
Sposób II
Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków (5 + 3 = 8). Pięć tych odcinków przejechał rowerzysta pierwszego
dnia, a 3 – drugiego dnia.
5x 3x
x x x x x x x x
151,2 km
x – pewna liczba dodatnia
5 = 5x
3 3x
5x – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia
3x – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia
5x + 3x = 151,2
8x = 151,2
x = 18,9
5x = 5 ∙ 18,9 = 94,5 – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia
3x = 3 ∙ 18,9 = 56,7 – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia
Sposób III
Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków (5 + 3 = 8).
Obliczamy długość jednego odcinka.
151,2 : 8 = 18,9 – długość jednego odcinka w kilometrach
5 ∙ 18,9 = 94,5 – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia
3 ∙ 18,9 = 56,7 – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia
Sposób IV
5
5
Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków. Pierwszego dnia rowerzysta przejechał 5 + 3 = ,
8
3
a drugiego 3 = całej trasy.
5 + 3 8
5 z 151,2 km to 94,5 km
8
3 z 151,2 km to 56,7 km
8
Pierwszego dnia rowerzysta przejechał 94,5 km, a drugiego 56,7 km.
1. W pudełku są łącznie 333 klocki żółte i niebieskie. Stosunek liczby
klocków żółtych do liczby klocków niebieskich wynosi 7 : 2.
a) Ile klocków żółtych jest w tym pudełku?
b) Ile klocków niebieskich jest w tym pudełku?
30