Page 32 - kl 8 cz 1
P. 32

Sposób II

          Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków (5 + 3 = 8). Pięć tych odcinków przejechał rowerzysta pierwszego
          dnia, a 3 – drugiego dnia.

                   5x              3x
            x   x   x   x   x   x  x   x

                       151,2 km
          x                                 – pewna liczba dodatnia

          5  =  5x
          3   3x
          5x                                – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia
          3x                                – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia
          5x + 3x = 151,2
          8x = 151,2
          x = 18,9

          5x = 5 ∙ 18,9 = 94,5              – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia

          3x = 3 ∙ 18,9 = 56,7              – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia
          Sposób III

          Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków (5 + 3 = 8).

          Obliczamy długość jednego odcinka.
          151,2 : 8 = 18,9                  – długość jednego odcinka w kilometrach

          5 ∙ 18,9 = 94,5                   – liczba kilometrów przejechanych pierwszego dnia
          3 ∙ 18,9 = 56,7                   – liczba kilometrów przejechanych drugiego dnia

          Sposób IV
                                                                                              5
                                                                                         5
          Całą trasę dzielimy na 8 równych odcinków. Pierwszego dnia rowerzysta przejechał  5 + 3  =  ,
                                                                                              8
                            3
          a drugiego   3   =   całej trasy.
                     5 + 3  8
          5  z 151,2 km to 94,5 km
          8
          3  z 151,2 km to 56,7 km
          8
          Pierwszego dnia rowerzysta przejechał 94,5 km, a drugiego 56,7 km.



                                            1.   W   pudełku są łącznie 333 klocki żółte i niebieskie. Stosunek liczby
                                                 klocków żółtych do liczby klocków niebieskich wynosi 7 : 2.

                                                 a)  Ile klocków żółtych jest w tym pudełku?
                                                 b)  Ile klocków niebieskich jest w tym pudełku?

                                       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37