Page 81 - kl 8 cz 1
P. 81

Przykład 3

            W woreczku jest 6 kul: czerwona (c), pomarańczowa (p), brązowa (b), żółta (z), granatowa (g) i fioletowa (f).
            Doświadczenie polega na losowaniu jednej kuli z woreczka, zapisaniu jej koloru i ponownym włożeniu jej do
            woreczka. Zuzia powtórzyła to doświadczenie 20 razy i otrzymała wyniki: f, p, p, c, z, p, f, g, c, b, c, z, c, p, f, b,
            f, z, p, g. Obliczmy:
            a)  częstość wylosowania kuli pomarańczowej,
            b)   częstość wylosowania kuli w barwach zimnych (granatowej lub fioletowej).


            a)  Kulę pomarańczową Zuzia wylosowała 5 razy.      b)   Kulę granatową Zuzia wylosowała 2 razy,
               5   =  1                                            a fioletową 4 razy. Zatem Zuzia 6 razy wylosowała
               20   4                                              kule w barwach zimnych.
               Częstość wylosowania kuli pomarańczowej              6   =   3
                         1
               jest równa  .                                       20   10
                         4
                                                                   Częstość wylosowania kuli w barwach zimnych
                                                                              3
                                                                   jest równa  10 .


          3.   W woreczku jest 5 płaskich klocków w kształcie: koła (k), trójkąta
               równobocznego (t), prostokąta, który nie jest kwadratem (p), rombu,
               który nie jest kwadratem (r), siedmiokąta foremnego (s). Doświadczenie   Czy pamiętasz?
               polega na losowaniu jednego klocka z woreczka, zapisaniu, w jakim      Wielokąt foremny to wielokąt,
               jest kształcie, i ponownym włożeniu go do woreczka. Maciek powtórzył   który ma wszystkie boki równej długości
               to doświadczenie 28 razy i otrzymał wyniki: r, t, t, p, k, p, t, s, p, r, s, s,   i wszystkie kąty wewnętrzne równe.
               t, k, t, k, t, s, p, p, t, s, k, r, r, s, p, r. Oblicz:

               a)  częstość wylosowania klocka w kształcie koła,
               b)  częstość wylosowania klocka trójkątnego,
               c)  częstość wylosowania klocka w kształcie czworokąta,
               d)  częstość wylosowania klocka w kształcie wielokąta foremnego.



            Przykład 4

            Sylwia rzuciła 60 razy sześcienną kostką do gry i obliczyła, że częstość wyrzucenia 2 oczek jest równa   3  .
                                                                                                         10
            Obliczmy, ile razy Sylwia wyrzuciła 2 oczka.

                                                              3
            Jeśli Sylwia rzuciła 60 razy sześcienną kostką do gry i  10  z nich zakończyło się wyrzuceniem 2 oczek, to znaczy,
                                     3
            że takich rzutów było 60 ·  10  = 18.
            Sylwia 18 razy wyrzuciła 2 oczka.


          4.   Karol 40 razy rzucił czworościenną kostką do gry, na której ściankach były napisane liczby: 1, 2, 3 i 4.
               Oblicz, ile razy Karol wyrzucił ściankę z liczbą 1, jeżeli częstość występowania ścianki z liczbą 1 jest
               równa 20%.

                                                                                   79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86