Page 145 - kl 8 cz 2
P. 145

13   Jakie jest prawdopodobieństwo, że przy jednokrotnym rzucie dwiema monetami otrzymamy:
               a)  dwie reszki,                                 b)  orła i reszkę?


          14   Rzucamy monetą, następnie kostką sześcienną do gry i jeszcze raz monetą. Oblicz prawdopodobieństwo
               zdarzenia, że w tym doświadczeniu przynajmniej raz wypadnie orzeł.


          15   Doświadczenie losowe polega na rzucie dwiema kostkami sześciennymi do gry i zsumowaniu liczby
               wyrzuconych oczek na ściankach obu kostek. Jakie jest prawdopodobieństwo otrzymania:

               a)  liczby 2,                                    b)  liczby 4,
               c)  liczby 7,                                    d)  liczby podzielnej przez 5,
               e)  liczby podzielnej przez 6,                   f)  liczby pierwszej?


          16   Rzucamy dwiema sześciennymi kostkami do gry i mnożymy liczby wyrzuconych oczek na ściankach obu
               kostek. Jakie jest prawdopodobieństwo otrzymania:

               a)  liczby 6,                                    b)  liczby 20,
               c)  liczby nieparzystej,                         d)  liczby podzielnej przez 9?

          17   Typowa bieżnia lekkoatletyczna ma 8 torów. Na ile sposobów można przydzielić tory na tej bieżni:
               a)  dwóm zawodnikom,                             b)  trzem zawodnikom,
               c)  pięciu zawodnikom                            d)  ośmiu zawodnikom?

          18   Blok zawiera 18 różnokolorowych kartek. Na ile sposobów można dać po jednej kartce:

               a)  dwojgu,               b) trojgu,             c)  czworgu dzieciom?

          19   Wśród 20 uczniów uczęszczających na koło filmowe należy rozlosować trzy bilety do kina na różne trzy filmy.
               Ile jest możliwych wyników losowania, jeśli:
               a)  jeden uczeń może otrzymać tylko jeden bilet,   b)  jeden uczeń może otrzymać kilka biletów?


          20   Kody PIN składają się z czterech spośród 10 cyfr. Ile istnieje różnych kodów PIN, jeśli:
               a)  cyfry kodu mogą się powtarzać,               b)  cyfry kodu nie mogą się powtarzać?

          21   Oceń prawdziwość zdań. Zdania prawdziwe przepisz do zeszytu.

               a)  Wszystkich liczb trzycyfrowych jest o 396 więcej niż wszystkich liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach.
               b)  Liczb czterocyfrowych, które w rzędzie setek mają cyfrę 7, jest o 100 więcej niż liczb czterocyfrowych, które
                 w rzędzie jedności mają cyfrę 7.
               c)  Parzystych liczb czterocyfrowych podzielnych przez 5 jest tyle samo, ile wszystkich liczb trzycyfrowych.
               d)  Liczb czterocyfrowych, które w rzędzie setek mają cyfrę 1 i w rzędzie jedności cyfrę 2, jest więcej niż
                 wszystkich liczb dwucyfrowych.

          22   W pewnym zakładzie pracy postanowiono wprowadzić identyfikatory dla pracowników. Każdy identyfikator
               ma się składać z dwóch różnych liter spośród 23 liter polskiego alfabetu i jednej z 10 cyfr, przy czym cyfry
               i litery mogą być w jednym z układów: litera–litera–cyfra, litera–cyfra–litera, cyfra–litera–litera. Jaka
               największa liczba pracowników może być zatrudniona w tym zakładzie, jeśli każdy pracownik ma mieć inny
               numer identyfikatora?


                                                                                   143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150