Page 133 - polski 8 cz1
P. 133
pani Rymińskiej – ciocia Zosia, w czarnym kapeluszu, w czarnym płaszczu,
z ciemną laską.
– Dzień dobry... czy można... Muzeum Powstania
– Tak. Prosimy. Oczywiście. Skąd jesteście? Tu jest miejsce. Proszę. Warszawskiego
– Z Kościelnej 2. Teraz nas zbombardowali. Dobrze, że żyjemy.
Zrobiliśmy im miejsce blisko siebie. My – cała szóstka – z kuchenką
z trzech cegieł pod filarem. One usiadły na ławce chyba. Mareczek miał ze
trzy-cztery lata. Ciocia Zosia przyszła do Lusi w goście akurat 1 sierpnia.
Lusia była literatką. Od razu żeśmy się zaprzyjaźnili. Zaczęły się gadania,
gadania. Tylko że nowe bomby. Nowe:
– Raz, dwa, trzy, cztery... – Nowi zasypani. I ci ocaleni, co wchodzili:
– Można? Jeśli chcesz poznać dzieje powstania
– Tak, skąd jesteście? warszawskiego – kronikę walk powstań-
Siadali. Opowiadali. czych i trudy życia cywilnych mieszkań-
Cały nasz schron pod filarami żył ze sobą w wielkiej przyjaźni. Nie było ców stolicy – wybierz się na wycieczkę
tutaj ani jednej kłótni, sprzeczki. Zresztą i w tamtych schronach też nie było do Muzeum Powstania Warszawskiego,
mieszczącego się w dawnej Elektrowni
źle. Schrony były coraz lepsze dla siebie. I było coraz gorzej. [...] Tramwajów Miejskich w Warszawie
przy ul. Grzybowskiej 79. Muzeum zo-
stało otwarte 31 lipca 2004 r., czyli dzień
1. Scharakteryzuj zachowania ludzi w czasie powstania.
przed 60. rocznicą powstania, przez ów-
a) Zapisz przykłady różnych postaw i zachowań. czesnego prezydenta Warszawy Lecha
Kaczyńskiego, który patronował realiza-
Zaspokajanie cji całego projektu.
Zachowania Chęć
Przejawy strachu codziennych
bohaterskie przetrwania
ludzkich potrzeb
b) Powiedz, na czym polegały ekstremalne warunki życia w czasie
powstania.
c) Co cię najbardziej zdziwiło w relacji autora Pamiętnika?
d) Wskaż wartości historyczne i uniwersalne przedstawionych relacji
z życia w warunkach ekstremalnych.
2. W jaki sposób współistnieją w Pamiętniku historia „wielka” i „mała”,
powaga i humor, zwyczajne życie i groza wojny? Wybierz z tekstu fragmenty
opisujące spotkanie elementów kontrastowych. Jaki efekt osiągnął autor
przez takie zestawienia?
3. Zastanów się, jaki wpływ na autora miały przeżyte wydarzenia wojenne.
a) Zwróć uwagę na dystans czasowy między powstaniem Pamiętnika
a wspominanymi wydarzeniami.
b) Weź pod uwagę szczegółowość opisów i relacji.
4. Czy znasz inne książki, w których opisano powstanie warszawskie?
Opowiedz o nich koleżankom i kolegom w klasie. Zastanówcie się, czym
różnią się wymienione przez ciebie utwory od Pamiętnika z powstania
warszawskiego.
131