Page 134 - chemia_k8
P. 134

W skrócie


                                                 Metanol i etanol mają wiele wspólnych właściwości. Są to bezbarwne,
                                                 lotne ciecze o gęstości mniejszej od wody. Mają zbliżony zapach
                                                 przypominający woń unoszącą się z butelki z napojem dawniej potocznie
                                                 zwanym wyskokowym. Ich temperatury wrzenia są trochę niższe niż
                                                 temperatura wrzenia wody. Oba związki dobrze rozpuszczają się w wodzie
                                                 i są palne. Ich roztwory wodne wykazują również odczyn obojętny.

                                                 Metanol jest silną trucizną. Spożycie nawet małej dawki może skończyć
                                                 się ślepotą lub śmiercią.
                                                 Etanol jest składnikiem napojów alkoholowych. Jego spożywanie
                                                 prowadzi do uzależnienia.


                                            Czy już umiesz? Sprawdź się!

                                             1   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie
                                                 rozpuszczalności w wodzie dwóch alkoholi – metanolu i etanolu. Zapisz
                                                 niezbędny sprzęt i odczynniki. Narysuj schemat, zaproponuj obserwacje
                                                 i wyciągnij wnioski.
                                             2   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie określenie odczynu
                                                 roztworów metanolu i etanolu. Jako wskaźników kwasowo-zasadowych
                                                 użyj roztworów fenoloftaleiny i oranżu metylowego.

                                             3   Zastanów się, które cechy metanolu i etanolu można przyporządkować
                                                 właściwościom fizycznym, a które – chemicznym.
                                             4   Odnosząc się do etykiet odczynników lub kart charakterystyki metanolu
                                                 i etanolu, wyjaśnij, na jakie zagrożenie / zagrożenia wskazują piktogramy
                                                 w nich zawarte.

                                             5   Skorzystaj z internetu i sprawdź, który z alkoholi dawniej nazywany był
                                                 spirytusem drzewnym. Skąd się wzięła ta nazwa?

           spirytus zabarwiony               6   Uczniowie, chcąc porównać gęstość wody z gęstością etanolu,
        niebieskim atramentem
                                                 przeprowadzili doświadczenie, które zaprezentowano na rysunku
                                                 schematycznym (obok) wraz z komentarzem.
                                                 W efekcie końcowym w naczyniu znalazły się dwie ciecze z wyraźną
                                                 granicą warstw. Napisz w zeszycie, która warstwa odpowiadała wodzie,
                                                 a która – zabarwionemu spirytusowi. Skomentuj, dlaczego ciecze ustawiły
                                                 się w takiej kolejności.
                                             7   Nazwij rodzaj mieszaniny powstały po dokładnym wymieszaniu układu
                     woda                        przedstawionego w zadaniu 6. Podaj nazwę metody rozdzielania, która
                                                 pozwoliłaby wydzielić alkohol z otrzymanej mieszaniny.
                                             8   Powiedz, czy zmieniłyby się obserwacje, gdyby zamienić alkohol z zadania 6.
        Uwaga!
                                                 na metanol. Odszukaj gęstości metanolu w internecie.
        •   Spirytus należy wlewać ostrożnie
           po ściankach probówki.            9   Skorzystaj z kart charakterystyki metanolu i zapisz w zeszycie, jak powinna
        •   Nie wstrząsać probówką.              wyglądać prawidłowo udzielona pomoc przedmedyczna w przypadku
        •   Nie mieszać zawartości probówki.     podejrzenia zatrucia metanolem.

                                      132



                                                                                                              10.06.2021   11:50:10
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   132
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   132                                                          10.06.2021   11:50:10
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139