Page 165 - kl 7 cz 2
P. 165

9.4    Pola figur w układzie współrzędnych





          Podejmij temat                       Zasady gry
                                               1.  Gracz rzuca trzykrotnie dwiema kostkami.
                                               2.   Liczby oczek wyrzuconych na kostkach są współrzędnymi punktu w układzie
                                                 współrzędnych, przy czym gracz decyduje, która liczba będzie pierwszą,
                                                 a która drugą współrzędną.
                                               3.   Jeśli trzykrotnie zostanie wyrzucona ta sama para liczb, ostatni rzut
                                                 powtarza się aż do momentu uzyskania innej pary liczb.
                                               4.  Zaznaczone trzy punkty są wierzchołkami trójkąta.
                                               5.  Wygrywa ten gracz, który narysuje trójkąt o większym polu.
                                               6.  Jeśli trzy punkty narysowane są w jednej linii, gracz przegrywa.



          Jakie pole ma trójkąt narysowany przez
          Magdę?
          Karol w ostatnim rzucie na jednej kostce
          wyrzucił 2 oczka, a na drugiej 6 oczek.         1                                   1
          Czy ma szansę wygrać z Magdą?                    0  1               x                0   1               x
          Punkt o jakich współrzędnych powinien
          zaznaczyć Karol, aby wygrać z Magdą?  wynik Magdy                       wynik Karola




          Jeśli potrafimy obliczyć długości odcinków w układzie współrzędnych, możemy
          obliczać pola figur w układzie współrzędnych, korzystając ze znanych wzorów.


            Przykład 1

            Obliczmy pola trójkątów o wierzchołkach w podanych punktach.

            a)  A = (5, –4), B = (5, 2), C = (1, 1)
            b)  A = (1, –2), B = (4, 2), C = (2, 3)

            a)                       B          Zaznaczamy punkty w układzie współrzędnych. Bok AB jest równoległy

                          C                   do osi rzędnych.
                      1
                      0   1               x   Rysujemy wysokość opuszczoną na ten bok.



                                       A
                                              |AB| = |2 – (–4)| = |2 + 4| = 6

               h = 4                          Obliczamy wysokość.
                   1
               P =   · 6 · 4 = 12             Korzystamy ze wzoru na pole trójkąta.
                   2

                                                                                   163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170