Page 173 - kl 7 cz 2
P. 173

W zadaniach 11–15 oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe,
          albo F, jeśli jest fałszywe.

          11  11   W układzie współrzędnych zaznaczono punkty: A = (–7, 6), B = (–3, 4), C = (–5, –3), D = (1, 9).

               a)  Odcinki AB i CD są prostopadłe.
               b)  Odcinek CD jest trzy razy dłuższy od odcinka AB.

          12   Punkt R = (–7, –4) jest końcem, a punkt S = (1, 2) jest środkiem odcinka RT.
          12
               a)  Odcinek RT ma długość 10.
               b)  Pierwsza współrzędna punktu T jest równa 9, a druga jest równa 8.
               c)  Środek odcinka ST ma współrzędne (5, 5).


          13   Punkty: A = (–1, 0), B = (5, 0), C = (8, 4), D = (2, 4) są wierzchołkami równoległoboku ABCD.
          13
               a)  Ten równoległobok jest rombem.
               b)  Obwód tego równoległoboku jest równy 22 jednostkom.


          14   Punkty: A = (0, –3), B = (7, –2), C = (6, 1), D = (–1, 0) są wierzchołkami czworokąta ABCD.
          14
               a)  Czworokąt ABCD jest równoległobokiem.
               b)  Przekątne czworokąta ABCD przecinają się w punkcie S = (–1, 3).


          15   Punkty A = (4, 11), B = (1, 5), C = (4, 1), D = (10, 5) są wierzchołkami czworokąta ABCD.
          15
               a)  Czworokąt ABCD jest trapezem.
               b)  Przekątne czworokąta ABCD przecinają się w punkcie S = (5, 4).


          16   Narysuj w zeszycie układ współrzędnych. W narysowanym układzie zaznacz punkty o podanych
          16
               współrzędnych. Pamiętaj o dobraniu odpowiedniej jednostki na osiach.
               a)  A = (3, –5), B = (7, 3), C = (–4, 0), D = (–2, 7), E = (–6, –7), F = (5, –3), G = (–5, 2)
               b)  A = (5, 15), B = (–20, 0), C = (–20, –25), D = (–15, –10), E = (25, –30), F = (0, –5), G = (–10, –25)
               c)  A = (–20, 0), B = (–80, –40), C = (60, 20), D = (0, 100), E = (–60, –60), F = (120, –100), G = (0, 40)


          17
          17   Na rysunku każdy z punktów zaznaczonych w układzie współrzędnych
               został nazwany jedną z liter polskiego alfabetu.                        A Ą B C Ć D
               Podając w odpowiedniej kolejności współrzędne punktów, możemy           E Ę F G H I
                                                                                          K L Ł M N
                                                                                       J
               szyfrować słowa, np. zapis (1, 0) (–3, 2) (–2, 0) oznacza słowo MAK,    Ń O Ó P R S        x
               bo: M = (1, 0), A = (–3, 2), K = (–2, 0).
                                                                                       Ś T U W Y Z
               a)  Odszyfruj słowo: (–2, 0) (–3, 2) (1, –1) (–2, –2) (–3, 1) (2, –2) (–3, 0)   Ź  Ż
                 (–1, –2) (2, –1) (2, –2).
               b)  Zaszyfruj w ten sposób słowa: MATEMATYKA, WAKACJE,
                 PRZYGODA, RADOŚĆ.
               c)  Zaszyfruj w ten sposób swoje imię i nazwisko.


                                                                                   171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178