Page 27 - kl 7 cz 2
P. 27

4   Narysuj trójkąt równoramienny ABC taki, że |AC| = |BC|. Uzasadnij,
               że wysokość poprowadzona z wierzchołka C dzieli trójkąt ABC na dwa
               trójkąty przystające.

           5   Zbadaj, czy dwa trójkąty równoramienne są przystające, wiedząc, że:
               a)  obwód jednego trójkąta jest równy 10 cm, a drugiego 0,9 dm,
               b)  każdy z nich ma obwód równy 18 cm (rozważ różne przypadki),        Jeśli jeden z kątów w trójkącie
               c)  w jednym trójkącie jeden z kątów ma 50°, a w drugim trójkącie      równoramiennym ma miarę 50°, może
                 jeden z kątów ma 65° (rozważ różne przypadki).                       on być zarówno kątem przy podstawie,
                                                                                      jak i między ramionami. Otrzymamy
           6   W prostokącie KLMN wyznacz przekątne. Punkt przecięcia                 wtedy różne trójkąty.
               przekątnych oznacz literą S. Wypisz cztery pary utworzonych
               trójkątów przystających. Z której cechy przystawania trójkątów
               wynika, że trójkąty są przystające?

           7   Narysuj przekątne w rombie PRST i oznacz literą Z punkt przecięcia się
               tych przekątnych. Wypisz cztery pary otrzymanych trójkątów przystają-
               cych. Z której cechy przystawania trójkątów wynika ich przystawanie?

           8   Narysuj trójkąt równoboczny i połącz środki boków tego trójkąta.
               Uzasadnij, że powstałe trójkąty są przystające. Z której cechy
               przystawania trójkątów wynika, że trójkąty są przystające?

           9   Korzystając z rysunku, wypisz trzy pary trójkątów przystających.
               W każdym przypadku napisz, z której cechy przystawania trójkątów
               wynika, że trójkąty są przystające.

               a)     D            C          b)      H               K     G
                                                                     M

                             O
                                                     N        O

                  A                     B        E    J                F
                 |AD| = |BC|, AB || DC           HJ  EJ, FK  GK

          10   Narysuj trójkąty ABC i PRS, w których |AB| = |PR| i |BC| = |RS|
               oraz kąty BCA i RSP są równe. Czy te dwa trójkąty są przystające?
               Odpowiedź uzasadnij. Porównaj trójkąty swoje i kolegi lub koleżanki.

          11   Narysuj trójkąty ABC i DEF, w których |AB| = |DE| oraz kąty BAC
               i EDF mają tę samą miarę oraz kąty BCA i EFD mają tę samą miarę.
               Czy te dwa trójkąty są przystające? Odpowiedź uzasadnij. Porównaj
               swoje trójkąty z trójkątami kolegi lub koleżanki.

          12   Dwa trójkąty prostokątne mają równe przeciwprostokątne. Jeden
               z kątów ostrych w pierwszym trójkącie ma miarę 41°, a jeden
               z kątów ostrych w drugim trójkącie ma miarę 49°. Czy te trójkąty są
               przystające? Odpowiedź uzasadnij.

                                                                                   25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32