Page 64 - kl 7 cz 2
P. 64

2   Pomnóż sumy algebraiczne przez jednomian.         9   Puszka farby kosztuje a-złotych netto, a pędzel
             a)  –4y (5,6 – 7y + 9y )                              do malowania b-złotych netto. Do kosztu zakupu
                   2
                                2
                   1
                              1
                         1
             b) ( –2 a – 1 b +  )  ∙ (–6ab)                        tych produktów należy doliczyć jeszcze podatek
                   6     6    6                                    VAT w wysokości 23%.
                        3
             c)  (3,5p – 1 r + 1,25) ∙ (–2p r )
                                      2 3
                        4                                          a)  Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
         3   Zapisz podane wyrażenia w najprostszej postaci.          łączny koszt zakupu 5 takich puszek farby
                                                                      i 2 pędzli.
             a)  (6pq – 3q – 10) : ( – )                           b)  Czy kwota 110 zł wystarczy na te zakupy, jeśli
                                 1
                                 2
             b)  4y(3a – 5b) + (–2y + 1) · 3a + 18by                  wiadomo, że puszka farby kosztuje 16,50 zł
                               1
                          1
             c)  (0,8x – 8) ·  y –  x(1,5y + 3)                       netto, a pędzel 2,50 zł netto?
                          2    3
         4   Wykonaj mnożenie sum algebraicznych przez         10   Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
             jednomiany, a następnie wykonaj redukcję              średnią arytmetyczną trzech liczb całkowitych,
             wyrazów podobnych.                                    z których każda następna jest o 3 większa
                                                                   od poprzedniej, a największa z nich to 7k + 5.
             a)  4(4a – 7b) – 7(3a – 5b) – 2(6b – 5a)
             b)  7x(  +  )  – 8( 3x  –  )                      11   Ze stołówki szkolnej korzysta dziennie m uczennic
                                  5y
                   x
                       2y
                3  7   7      8    8    2                          i o 15 uczniów więcej niż uczennic. Cena jednego
             c)  a(–0,4b + 8c) + 0,9(–5a +  b)                     obiadu jest równa 6 zł. W styczniu wydawano
                                        3
                4
         5   Jakie liczby należy wstawić w miejsce  ? ?            obiady przez 20 dni. Zapisz za pomocą wyrażenia
                                                                   algebraicznego, ile złotych łącznie dzieci zapłaciły
             a)  ?    (–7x + 4y + 2) = 56x – 32y – 16              za te obiady. Załóż, że wszystkie dzieci korzystały
             b)  ?    (3x  – 7x  + 1,5) = –3x  + 7x  – 1 1
                                           2
                                      3
                          2
                     3
                                                2                  ze stołówki.
             c)  ?    (–15pq + 5p  – q) = –3pq + p  – 0,2q
                             2
                                           2
                                                               12   Zmieszano 12 kg cukierków czekoladowych
         6   Wyłącz wspólny czynnik przed nawias.                  w cenie x złotych za jeden kilogram i 18 kg
                       2
             a)  25 – 50a  + 75a      b)  48x – 24y + 54z          cukierków owocowych w cenie niższej od
             c)  –14p – 20r – 4s      d)  4,5a  – 6a + 1,5         czekoladowych o 8 zł za kilogram. Zapisz
                                             2
                                                                   wyrażenie opisujące cenę jednego kilograma
         7   Dla pewnych liczb x i y wartość wyrażenia             mieszanki tych cukierków.
             x + 2y + 1 jest równa 4. Oblicz dla tych samych
             liczb x i y wartość podanych wyrażeń.             13   Zosia ma w swojej skarbonce k monet 5-złotowych,
             a)  3x + 6y + 3          b)  0,5x + y +  1            l monet 2-złotowych oraz m złotówek. Kasia
                                                   2
                                                                   w swojej skarbonce ma dwa razy więcej złotówek,
             c)  –x – 2y – 1          d)  –1,5x – 3y – 1,5         o cztery mniej 2-złotówki i o dwie 5-złotowe
                                                                   monety więcej niż Zosia. Zapisz za pomocą
         8   Rysunek przedstawia cztery odcinki. Pod
             rysunkami zapisano za pomocą wyrażeń                  wyrażenia algebraicznego, ile pieniędzy razem
             algebraicznych długości tych odcinków.                mają dziewczęta.


              x    x + 2       x + 3            x + 6          14   Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego średnią
                                                                   arytmetyczną trzech kolejnych liczb:
             a)  Jaka jest łączna długość tych odcinków?
             b)  Zapisz wyrażenie algebraiczne opisujące           a)  parzystych,
                średnią arytmetyczną długości tych odcinków.       b)  nieparzystych.

                                       62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69