Page 64 - kl 7 cz 2
P. 64
2 Pomnóż sumy algebraiczne przez jednomian. 9 Puszka farby kosztuje a-złotych netto, a pędzel
a) –4y (5,6 – 7y + 9y ) do malowania b-złotych netto. Do kosztu zakupu
2
2
1
1
1
b) ( –2 a – 1 b + ) ∙ (–6ab) tych produktów należy doliczyć jeszcze podatek
6 6 6 VAT w wysokości 23%.
3
c) (3,5p – 1 r + 1,25) ∙ (–2p r )
2 3
4 a) Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
3 Zapisz podane wyrażenia w najprostszej postaci. łączny koszt zakupu 5 takich puszek farby
i 2 pędzli.
a) (6pq – 3q – 10) : ( – ) b) Czy kwota 110 zł wystarczy na te zakupy, jeśli
1
2
b) 4y(3a – 5b) + (–2y + 1) · 3a + 18by wiadomo, że puszka farby kosztuje 16,50 zł
1
1
c) (0,8x – 8) · y – x(1,5y + 3) netto, a pędzel 2,50 zł netto?
2 3
4 Wykonaj mnożenie sum algebraicznych przez 10 Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego
jednomiany, a następnie wykonaj redukcję średnią arytmetyczną trzech liczb całkowitych,
wyrazów podobnych. z których każda następna jest o 3 większa
od poprzedniej, a największa z nich to 7k + 5.
a) 4(4a – 7b) – 7(3a – 5b) – 2(6b – 5a)
b) 7x( + ) – 8( 3x – ) 11 Ze stołówki szkolnej korzysta dziennie m uczennic
5y
x
2y
3 7 7 8 8 2 i o 15 uczniów więcej niż uczennic. Cena jednego
c) a(–0,4b + 8c) + 0,9(–5a + b) obiadu jest równa 6 zł. W styczniu wydawano
3
4
5 Jakie liczby należy wstawić w miejsce ? ? obiady przez 20 dni. Zapisz za pomocą wyrażenia
algebraicznego, ile złotych łącznie dzieci zapłaciły
a) ? (–7x + 4y + 2) = 56x – 32y – 16 za te obiady. Załóż, że wszystkie dzieci korzystały
b) ? (3x – 7x + 1,5) = –3x + 7x – 1 1
2
3
2
3
2 ze stołówki.
c) ? (–15pq + 5p – q) = –3pq + p – 0,2q
2
2
12 Zmieszano 12 kg cukierków czekoladowych
6 Wyłącz wspólny czynnik przed nawias. w cenie x złotych za jeden kilogram i 18 kg
2
a) 25 – 50a + 75a b) 48x – 24y + 54z cukierków owocowych w cenie niższej od
c) –14p – 20r – 4s d) 4,5a – 6a + 1,5 czekoladowych o 8 zł za kilogram. Zapisz
2
wyrażenie opisujące cenę jednego kilograma
7 Dla pewnych liczb x i y wartość wyrażenia mieszanki tych cukierków.
x + 2y + 1 jest równa 4. Oblicz dla tych samych
liczb x i y wartość podanych wyrażeń. 13 Zosia ma w swojej skarbonce k monet 5-złotowych,
a) 3x + 6y + 3 b) 0,5x + y + 1 l monet 2-złotowych oraz m złotówek. Kasia
2
w swojej skarbonce ma dwa razy więcej złotówek,
c) –x – 2y – 1 d) –1,5x – 3y – 1,5 o cztery mniej 2-złotówki i o dwie 5-złotowe
monety więcej niż Zosia. Zapisz za pomocą
8 Rysunek przedstawia cztery odcinki. Pod
rysunkami zapisano za pomocą wyrażeń wyrażenia algebraicznego, ile pieniędzy razem
algebraicznych długości tych odcinków. mają dziewczęta.
x x + 2 x + 3 x + 6 14 Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego średnią
arytmetyczną trzech kolejnych liczb:
a) Jaka jest łączna długość tych odcinków?
b) Zapisz wyrażenie algebraiczne opisujące a) parzystych,
średnią arytmetyczną długości tych odcinków. b) nieparzystych.
62