Page 89 - kl 7 cz 2
P. 89

7.3    Przekształcanie wzorów





          Podejmij temat                      Babcia Oli robi serwetę składającą się z jednakowych motywów w kształcie
                                              kwadratów o boku długości a metra. Motywy łączy w sposób przedstawiony
                                              na rysunku.






          Ile kwadratów połączyła babcia, jeżeli
          na obszycie całej serwety zużyła L metrów
          ozdobnej taśmy?




          Z  równaniami  spotykamy  się  nie  tylko  na  lekcjach  matematyki.  Używamy
          ich na lekcjach fizyki, chemii czy geografii do rozwiązywania różnych prob-
          lemów z tych dziedzin. Bardzo przydatna jest wtedy umiejętność przekształ-  Przy przekształcaniu wzorów
          cania wzorów.                                                               musimy uważać przy dzieleniu przez
                                                                                      niewiadome, ponieważ nie wolno dzielić
                                                                                      przez liczby równe 0. Dlatego stosujemy
            Przykład 1                                                                takie założenie jak w przykładzie.

            W trapezie przedstawionym na rysunku dłuższa podstawa ma długość
            b, a wysokość opuszczona na tę podstawę ma długość h. Pole trapezu
            jest równe P. Wyznaczmy długość krótszej podstawy a.

            Znamy pole trapezu, jego wysokość                    a
            oraz długość dłuższej podstawy. Aby
            wyznaczyć długość krótszej podstawy,                       h
            zapiszemy i odpowiednio przekształcimy
            wzór na pole tego trapezu.                         b
                1
            P =  (a + b)h | ∙ 2
                2
            2P = (a + b)h | : h  Dzielimy obie strony przez h (zauważamy, że h ≠ 0,
                              bo h jest wysokością trapezu).
            2P  = a + b | – b
             h
            2P  – b = a
             h
            a =  2P  – b
                h
            Krótsza podstawa trapezu ma długość  2P  – b.
                                                h


          1.   W trapezie krótsza podstawa ma długość a, dłuższa podstawa ma
               długość b. Pole trapezu jest równe P. Wyznacz wysokość h tego trapezu.

                                                                                   87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94