Page 94 - kl 7 cz 2
P. 94
Sprawdzamy, czy liczba 4 spełnia warunki zadania.
x – liczba dziewcząt | 4
4,5(x + 1) – wartość zakupionych lodów (w zł) | 4,5 zł · 5 = 22,5 zł
3x – wartość zakupionych ciastek (w zł) | 3 zł · 4 = 12 zł
3,5(x + 2) – wartość zakupionych napojów (w zł) | 3,5 zł · 6 = 21 zł
4,5(x + 1) + 3x + 3,5(x + 2) – wartość zakupów (w zł) | 22,5 zł + 12 zł + 21 zł = 55,5 zł
60 – 4,50 – wartość zakupów (w zł) | 55,5 zł
Zapisujemy odpowiedź.
Ola zaprosiła do cukierni 3 koleżanki.
Sposób II
Analiza zadania (określenie niewiadomej i zależności między wielkościami danymi w zadaniu)
x – liczba dziewcząt
4,5 + 3 + 3,5 = 11 – cena jednego zestawu (w zł)
4,5 + 2 · 3,5 = 11,5 – wartość dodatkowych lodów i napojów (w zł)
11x + 11,5 – wartość zakupów (w zł)
60 – 4,5 = 55,5 – wartość zakupów (w zł)
Ułożenie równania (porównanie wyrażeń opisujących wartość zakupów)
11x + 11,5 = 55,5
Rozwiązanie równania
11x = 55,5 – 11,5
11x = 44 | : 11
x = 4 – tyle dziewcząt było w cukierni
4 – 1 = 3 – tyle koleżanek Ola zaprosiła do cukierni
Sprawdzenie
L = 11 · 4 + 11,5 P = 55,5
L = P
Zapisanie odpowiedzi
Ola zaprosiła do cukierni 3 koleżanki.
Etapy rozwiązywania zadania tekstowego.
1. Uważnie przeczytaj treść zadania.
2. Dokonaj analizy treści zadania – określ niewiadomą i zależności między
wielkościami danymi w zadaniu.
3. Ułóż równanie.
4. Rozwiąż równanie.
5. Sprawdź poprawność rozwiązania z warunkami zadania.
6. Zapisz odpowiedź.
92